Vård- och omsorgsarbete 1 Kurskod: VÅRVÅR01 Poäng: 200
Kursen vård- och omsorgsarbete 1 omfattar punkterna 1–3, 5–7 och 10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Centrala begrepp, till exempel vård och omsorg, omvårdnad och socialt arbete.
- Hygien, till exempel att förebygga smitta och smittspridning genom rena rutiner.
- Det normala åldrandet, fysiskt, psykiskt och socialt.
- Etiskt förhållningssätt i hälso- och sjukvård samt socialtjänst.
- Hur man utför arbetsuppgifter på ett estetiskt sätt.
- Personlig vård, till exempel personlig hygien, munvård, kost och vätska, måltidssituation, vila och sömn, elimination och klädsel samt komplikationer vid långvarigt sängläge.
- Sociala och socialpedagogiska uppgifter, till exempel i form av samtal, kontakt och aktivering.
- Serviceuppgifter i hushållet, till exempel tvätthantering, städning, inköp, matlagning och livsmedelshantering.
- Medicintekniska uppgifter, till exempel blodtrycks- och pulskontroller, temperaturmätning, urinprov och enklare såromläggning.
- Administrativa uppgifter, till exempel beställning av sjukvårdsmaterial och schemaplanering.
- Arbetsställningar och förflyttningar.
- Sekretess i vård- och omsorgsarbetet.
- Tekniska och andra hjälpmedel.
- Datoranvändning och säker informationshantering.
- Kommunikation, bemötande, förhållningssätt, sinnesstimulering och samarbete. Estetik och kulturella yttringar i form av till exempel musik, dans, konst och litteratur.
- Den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innebörden av centrala begrepp inom vård och omsorg. | Eleven beskriver utförligt innebörden av centrala begrepp inom vård och omsorg. | Eleven beskriver översiktligt innebörden av centrala begrepp inom vård och omsorg. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur smitta och smittspridning förhindras. | Eleven redogör också utförligt för hur smitta och smittspridning förhindras. | Eleven redogör också översiktligt för hur smitta och smittspridning förhindras. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vad som kännetecknar normalt åldrande. | Dessutom beskriver eleven utförligt vad som kännetecknar normalt åldrande. | Dessutom beskriver eleven översiktligt vad som kännetecknar normalt åldrande. |
Eleven utför i bekanta situationer och efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt samt anpassar vid behov utförandet i samråd med handledare. | Eleven utför i bekanta situationer och efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt. | Eleven utför i bekanta situationer och i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt. |
Se Betyget C | I arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare apparater och tekniska hjälpmedel samt använder, efter samråd med handledare och på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation. | I arbetet hanterar eleven i samråd med handledare apparater och tekniska hjälpmedel samt använder, i samråd med handledare och på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation. |
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. | Se Betyget E | Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. |
Se Betyget C | Dessutom uppmärksammar eleven efter samråd med handledare den enskilda människans behov och förutsättningar. | Dessutom uppmärksammar eleven i samråd med handledare den enskilda människans behov och förutsättningar. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling. | Eleven redogör utförligt för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling. | Eleven redogör översiktligt för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |