Systemteknik – spårfordon Kurskod: SYTSYS0 Poäng: 150
Kursen systemteknik – spårfordon omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Korg, koppel och boggi.
- Tryckluftssystem.
- Pantograf (strömavtagare).
- Mekaniska bromssystem.
- Högspänningssystem.
- Hytt och lokförarmiljö.
- Externa och interna passagerardörrar.
- HVAC och luftkonditioneringssystem.
- Toaletter och komfortsystem.
- Traktion och dynamisk broms.
- Spårfordonsdatorn.
- Ritningsläsning.
- Elektrisk installation.
- Arbetsmetoder, verktyg och utrustning.
- Dokumentation och arbetsbeskrivningar.
- Fackspråk på svenska och engelska för att förstå och följa instruktioner.
- Faktorer som påverkar arbetsresultat och arbetsmiljö, till exempel regelverk, struktur, ordning, trivsel, yrkesroll och den mänskliga faktorn.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för komponenter, konstruktion och funktion hos de system som spårfordon är uppbyggda av. | Eleven redogör utförligt för komponenter, konstruktion och funktion hos de system som spårfordon är uppbyggda av. | Eleven redogör översiktligt för komponenter, konstruktion och funktion hos de system som spårfordon är uppbyggda av. |
Inför arbetsuppgifter i bekanta men även nya situationer väljer eleven med säkerhet verktyg, arbetsmetod och stödsystem och redogör utförligt och nyanserat för hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat. | Inför arbetsuppgifter i bekanta och delvis nya situationer väljer eleven med säkerhet verktyg, arbetsmetod och stödsystem och redogör med säkerhet för hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat. | Inför arbetsuppgifter i bekanta situationer väljer eleven med viss säkerhet verktyg, arbetsmetod och stödsystem och redogör översiktligt för hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat. |
Se Betyget C | Efter samråd med handledare planerar och genomför eleven utifrån instruktioner och scheman förebyggande och enklare avhjälpande underhåll samt ombyggnad av de olika delsystemen. | I samråd med handledare planerar och genomför eleven utifrån instruktioner och scheman förebyggande och enklare avhjälpande underhåll samt ombyggnad av de olika delsystemen. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitets- och funktionskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav. |
Se Betyget C | Eleven genomför efter samråd med handledare tillfredsställande funktions- och säkerhetskontroller. | Eleven genomför i samråd med handledare tillfredsställande funktions- och säkerhetskontroller. |
Eleven arbetar ergonomiskt och hanterar verktyg och stödsystem med mycket gott handlag samt vårdar dessa med säkerhet enligt givna instruktioner samt håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven arbetar ergonomiskt och hanterar verktyg och stödsystem med gott handlag samt vårdar dessa med viss säkerhet enligt givna instruktioner samt håller tillfredsställande ordning på arbetsplatsen. | Eleven arbetar ergonomiskt och hanterar verktyg och stödsystem med visst handlag samt vårdar dessa med viss säkerhet enligt givna instruktioner samt håller tillfredsställande ordning på arbetsplatsen. |
Eleven dokumenterar med säkerhet arbetet enligt branschstandarder och gällande regelverk. | Se Betyget E | Eleven dokumenterar med viss säkerhet arbetet enligt branschstandarder och gällande regelverk. |
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade och nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade omdömen den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med enkla omdömen den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer i arbetsmiljön och i samarbetet som påverkar resultat och arbetsklimat. | Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer i arbetsmiljön och i samarbetet som påverkar resultat och arbetsklimat. | Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer i arbetsmiljön och i samarbetet som påverkar resultat och arbetsklimat. |
Eleven samarbetar med säkerhet med andra och använder med säkerhet facktermer på svenska och engelska. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra och använder med viss säkerhet facktermer på svenska och engelska. |
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter på ett gott sätt enligt säkerhets- och miljöbestämmelser och andra lagar och regler som gäller för verksamheten. | Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt enligt säkerhets- och miljöbestämmelser och andra lagar och regler som gäller för verksamheten. | Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt enligt säkerhets- och miljöbestämmelser och andra lagar och regler som gäller för verksamheten. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |