Idrottsledarskap Kurskod: SPEIDT3 Poäng: 100
Kursen idrottsledarskap omfattar punkterna 4–8 under rubriken Ämnets syfte, med speciell betoning på punkt 6. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Ledarskap inom idrotten, till exempel tränarskap, funktionärskap och ledarskap inom idrottsrörelse och föreningsverksamhet.
- Planering, genomförande och utvärdering samt dokumentation av olika ledarskapsövningar.
- Tränings- och tävlingsmiljöernas betydelse för prestationsutveckling.
- Riskanalyser av tränings- och tävlingsmiljöer och deras betydelse för prestationsutveckling.
- Vanligt förekommande skador inom specifik idrott och omhändertagande vid akut skada.
- Idrottsrörelsens organisation och verksamheter.
- Ledarskaps- och organisationsteorier.
- Ledarskap inom barn- och ungdomsverksamhet.
- Ledarskap och förhållningssätt till idrotten ur ett jämlik- och jämställdhetsperspektiv.
- Konflikthantering i tränings- och tävlingsmiljöer, till exempel förhållningssätt till medspelare, motspelare och domare.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, uppgifter och aktiviteter utifrån syfte och mål. |
I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. | - | - |
Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna efter samråd med lärare samt anpassar genomförandet till den aktuella situationen. | Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna efter samråd med lärare. | Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna i samråd med lärare. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven resonerar utförligt kring riskanalyser av tränings- och tävlingsmiljöer samt deras betydelse för prestationsutvecklingen. | Se Betyget E | Eleven resonerar översiktligt kring riskanalyser av tränings- och tävlingsmiljöer samt deras betydelse för prestationsutvecklingen. |
Se Betyget C | I samband med detta redogör eleven utförligt för grundläggande behandling vid vanligt förekommande idrottsskador samt agerar med säkerhet vid omhändertagande av akut skada. | I samband med detta redogör eleven översiktligt för grundläggande behandling vid vanligt förekommande idrottsskador samt agerar med viss säkerhet vid omhändertagande av akut skada. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat ledarskapets villkor och förutsättningar samt organisationsformer inom specifik idrott. | Eleven beskriver utförligt ledarskapets villkor och förutsättningar samt organisationsformer inom specifik idrott. | Eleven beskriver översiktligt ledarskapets villkor och förutsättningar samt organisationsformer inom specifik idrott. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom ger eleven exempel på vad som påverkar ledarskapet och organisationen. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, uppfattningar och handlingar i relation till uppgifterna och aktiviteterna samt till ledarskap. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, uppfattningar och handlingar i relation till uppgifterna och aktiviteterna samt till ledarskap. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, uppfattningar och handlingar i relation till uppgifterna och aktiviteterna samt till ledarskap. |
Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter. | I diskussioner framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussioner framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
I arbetet interagerar eleven samt kommunicerar med säkerhet i sitt ledarskap och i möten med människor. | Se Betyget E | I arbetet interagerar eleven samt kommunicerar med viss säkerhet i sitt ledarskap och i möten med människor. |
När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |