Idrottsspecialisering 2 Kurskod: SPEIDS32 Poäng: 100
Kursen idrottsspecialisering 2 omfattar punkterna 1–5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom specifik idrott.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Regler, taktik och teknik inom specifik idrott vid träning och tävling.
- Utformning och genomförande av individuella träningsprogram i relation till krav- och kapacitetsanalys samt till olika träningsmetoder inom specifik idrott.
- Värdering av individuellt utformade träningsprogram.
- Värdering av olika träningsmetoder i relation till specifik idrott, till exempel rörlighets-, teknik- eller koncentrationsträning.
- Utformning och genomförande av skadeförebyggande träningsprogram inom specifik idrott.
- Individers tränings- och tävlingsvillkor ur jämlik- och jämställdhetsperspektiv.
- Samhällsideal som påverkar idrottsutövandet, till exempel kroppsideal och klädsel samt vanligt förekommande orättvisor inom idrotten och hur de kan motverkas.
- Kommunikation och samarbete som syftar till utveckling av idrottsresultat.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven genomför efter samråd med lärare, specifik idrott tekniskt och taktiskt med god precision och kontroll. | Eleven genomför efter samråd med lärare, specifik idrott tekniskt och taktiskt med precision och kontroll. | Eleven genomför i samråd med lärare, specifik idrott tekniskt och taktiskt med precision och kontroll. |
I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med säkerhet insatsnivå efter kända förutsättningar samt agerar med säkerhet i nya miljöer. | Se Betyget E | I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med viss säkerhet insatsnivå efter kända förutsättningar samt agerar med viss säkerhet i nya miljöer. |
Eleven väljer, utifrån tränings- och tävlingssituationer, med säkerhet metoder som utvecklar idrottsutövandet. | Se Betyget E | Eleven väljer, utifrån tränings- och tävlingssituationer, med viss säkerhet metoder som utvecklar idrottsutövandet. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat metodernas syfte. | Eleven beskriver utförligt metodernas syfte. | Eleven beskriver översiktligt metodernas syfte. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp. | Se Betyget E | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp. |
Se Betyget C | Utifrån specifika metoder planerar och genomför eleven efter samråd med lärare sin träning. | Utifrån specifika metoder planerar och genomför eleven i samråd med lärare sin träning. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I träningen väljer och prövar eleven andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom tar eleven vid träning- och tävling ansvar för att förebygga skador och ohälsa. |
Se Betyget C | Eleven utvärderar metoderna med nyanserade omdömen utifrån resultat och teorier. | Eleven utvärderar metoderna med enkla omdömen utifrån resultat och teorier. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur olika uppfattningar tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat. | Dessutom diskuterar eleven utförligt hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet i tränings- och tävlingssituationer. | Se Betyget E | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssituationer. |
När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |