Ungdomskulturer Kurskod: SOIUNG0 Poäng: 100
Kursen ungdomskulturer omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Ungdomars levnadsförhållanden samt deras roll i samhället, och hur detta har förändrats.
- Ungdomskulturers uppkomst, utveckling, kännetecken och uttryck ur ett historiskt och internationellt perspektiv.
- Skapandet av subkulturer och identiteter med utgångspunkt i genus, etnicitet och klass.
- Aktuella ungdomspolitiska mål, samhällets insatser och verksamheter med ungdomar.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika ungdomskulturer, deras uppkomst, utveckling och kännetecken, samt deras roll i identitetsskapandet. | Eleven beskriver utförligt olika ungdomskulturer, deras uppkomst, utveckling och kännetecken, samt deras roll i identitetsskapandet. | Eleven beskriver översiktligt olika ungdomskulturer, deras uppkomst, utveckling och kännetecken, samt deras roll i identitetsskapandet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur ungdomskulturer påverkar ungdomars levnadsförhållanden och deras roll i samhället. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur ungdomskulturer påverkar ungdomars levnadsförhållanden och deras roll i samhället. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur ungdomskulturer påverkar ungdomars levnadsförhållanden och deras roll i samhället. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för aktuella ungdomspolitiska mål och samhällets insatser och verksamheter med ungdomar. | Eleven redogör även utförligt för aktuella ungdomspolitiska mål och samhällets insatser och verksamheter med ungdomar. | Eleven redogör även översiktligt för aktuella ungdomspolitiska mål och samhällets insatser och verksamheter med ungdomar. |
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter. | - | - |
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. |
I diskussioner framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussioner framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussioner framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över kulturmöten och sociala processer. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över kulturmöten och sociala processer. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över kulturmöten och sociala processer. |