Fiske och vattenvård 2 Kurskod: SKOFIS02 Poäng: 200
Kursen fiske och vattenvård 2 omfattar punkterna 2–3 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att upprätta vattenvårdsplaner.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Olika fiskarter samt deras egenskaper och miljökrav.
- Vattenlevande organismers biologi samt miljöfaktorer som påverkar dem.
- Internationella förhållanden beträffande fiske och vattenvård.
Arbetsuppgifter
- Utarbetande av vattenvårdsplaner och ekonomiska kalkyler för förvaltning och tillsyn av fiskevatten.
- Planering, genomförande och utvärdering av vattenvård och fiskevårdande åtgärder.
- Arbetsuppgifter i samband med fiske och tillvaratagande av fisk.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med vattenvård och fiskevård.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel internationella förhållanden inom vattenvård och fiskevård.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar i samband med fältstudier, med säkerhet, flera olika fiskarter och andra vattenlevande organismer. | Eleven identifierar i samband med fältstudier, med viss säkerhet, flera olika fiskarter och andra vattenlevande organismer. | Eleven identifierar i samband med fältstudier, med viss säkerhet, ett fåtal olika fiskarter och andra vattenlevande organismer. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dessa fiskarters och organismers miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser. | Dessutom redogör eleven utförligt för dessa fiskarters och organismers miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser. | Dessutom redogör eleven översiktligt för dessa fiskarters och organismers miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser. |
Se Betyget C | Eleven tolkar och upprättar efter samråd med handledare vattenvårdsplaner. | Eleven tolkar och upprättar i samråd med handledare vattenvårdsplaner. |
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. | Planen innehåller en ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. | Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. |
I planeringen gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. | I planeringen gör eleven en välgrundad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. | I planeringen gör eleven en enkel bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. |
Se Betyget C | Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård. | Eleven organiserar, planerar och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I arbetet använder eleven redskap och annan utrustning. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare redskapen och utrustningen. | När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare redskapen och utrustningen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |