Palliativ vård Kurskod: SJULIN0 Poäng: 100
Kursen palliativ vård omfattar punkterna 1, 3–7 och 9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Livshotande sjukdomar, till exempel cancer.
- Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid vård i livets slutskede.
- Symtomlindring, till exempel vid smärta, illamående, kramper, oro och ångest.
- Kost och näringsbehov vid livshotande sjukdom.
- Kriser, existentiella frågor, reaktioner och psykosocialt stöd.
- Fysiska, psykiska och sociala förändringar i livets slutskede.
- Betydelsen av ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt förhållningssätt.
- Etiska frågeställningar i samband med livshotande sjukdomar, till exempel rätten till en värdig död.
- Medicinteknisk och annan utrustning.
- Betydelsen av bemötande, kommunikation och samarbete.
- System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid livshotande sjukdomar. | Eleven beskriver utförligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid livshotande sjukdomar. | Eleven beskriver översiktligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid livshotande sjukdomar. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för smärtlindring och annan symtomlindring samt beskriver utförligt och nyanserat betydelsen av näringsriktig kost vid livshotande sjukdomar. | Eleven redogör också utförligt för smärtlindring och annan symtomlindring samt beskriver utförligt betydelsen av näringsriktig kost vid livshotande sjukdomar. | Eleven redogör också översiktligt för smärtlindring och annan symtomlindring samt beskriver översiktligt betydelsen av näringsriktig kost vid livshotande sjukdomar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för fysiska, psykiska, sociala och existentiella förändringar, kriser och reaktioner hos människor. | Dessutom redogör eleven utförligt för fysiska, psykiska, sociala och existentiella förändringar, kriser och reaktioner hos människor. | Dessutom redogör eleven översiktligt för fysiska, psykiska, sociala och existentiella förändringar, kriser och reaktioner hos människor. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av livshotande sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. | Eleven diskuterar utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av livshotande sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. | Eleven diskuterar översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av livshotande sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. |
Se Betyget C | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare egna arbetsinsatser. | Eleven planerar och utför i samråd med handledare egna arbetsinsatser. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid livshotande sjukdomar. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid livshotande sjukdomar. |
Arbetet utförs med ett gott resultat. | Se Betyget E | Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat. |
Vid behov anpassar eleven sitt arbete till ändrade förutsättningar. | - | - |
Se Betyget C | I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. | I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven i samråd med handledare symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Se Betyget C | Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter. | Dessutom använder eleven i samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter. |
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra i nya situationer samt anpassar vid behov sitt bemötande, sin kommunikation och sitt samarbete till ändrade förutsättningar. | Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i nya situationer. | Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i bekanta situationer. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
Se Betyget C | Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete. | Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven i samråd med handledare sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |