Resmål och resvägar Kurskod: RESREM0 Poäng: 100
Kursen resmål och resvägar omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2, 3 och 5.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Vanliga resmål i Sverige och i andra länder.
- Val av transportmedel och resväg med hänsyn till miljön.
- Turismens och destinationens utveckling i takt med samhällsförändringar och trender.
- Resvägen som attraktion.
- Marknadsföring och presentation av olika resmål.
- Seder och bruk i olika kulturer.
- Händelser och aktiviteter som påverkar turistflöden till och från en destination.
- Geografisk information från kartor för att söka alternativa resvägar mellan resmål.
- Företags och offentliga verksamheters satsningar på resmål samt konsekvenser av dessa.
- Lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika destinationer och vanliga resmål, föreslår transportmedel och resvägar samt jämför deras påverkan på miljön. | Eleven beskriver utförligt olika destinationer och vanliga resmål, föreslår transportmedel och resvägar samt jämför deras påverkan på miljön. | Eleven beskriver översiktligt olika destinationer och vanliga resmål, föreslår transportmedel och resvägar samt jämför deras påverkan på miljön. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för destinationsutveckling i förhållande till aktuella trender. | Eleven redogör utförligt för destinationsutveckling i förhållande till aktuella trender. | Eleven redogör översiktligt för destinationsutveckling i förhållande till aktuella trender. |
Dessutom ger eleven flera exempel på marknadsföring av såväl resmål som resväg. | Dessutom ger eleven några exempel på marknadsföring av såväl resmål som resväg. | Dessutom ger eleven något exempel på marknadsföring av såväl resmål som resväg. |
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat seder och bruk i olika kulturer samt hur olika faktorer påverkar turistflöden till och från olika destinationer. | Vidare beskriver eleven utförligt seder och bruk i olika kulturer samt hur olika faktorer påverkar turistflöden till och från olika destinationer. | Vidare beskriver eleven översiktligt seder och bruk i olika kulturer samt hur olika faktorer påverkar turistflöden till och från olika destinationer. |
Eleven söker med säkerhet information från kartor och andra källor för att hitta alternativa resmål och resvägar. | Se Betyget E | Eleven söker med viss säkerhet information från kartor och andra källor för att hitta alternativa resmål och resvägar. |
Eleven gör en välgrundad och nyanserad granskning, bearbetning och presentation av resultatet. | Eleven gör en välgrundad granskning, bearbetning och presentation av resultatet. | Eleven gör en enkel granskning, bearbetning och presentation av resultatet. |
Se Betyget C | I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, källor och metod som passar för uppgiften. | I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, källor och metod som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. | Se Betyget E | Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |