Barns lärande och växande Kurskod: PEDBAS0 Poäng: 100
Kursen barns lärande och växande omfattar punkterna 1–3 och 6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang och utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
- Hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats.
- Barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och hur samhällsförändringar har påverkat detta.
- Innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper samt skapandet av kamratkulturer.
- Vuxnas betydelse för barns lärande och växande.
- Hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och växande.
- Hur till exempel genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat barns lärande, utveckling och socialisation. | Eleven beskriver utförligt barns lärande, utveckling och socialisation. | Eleven beskriver översiktligt barns lärande, utveckling och socialisation. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven ger också exempel på vad som påverkar barns lärande och växande. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier utifrån olika teoretiska perspektiv samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier utifrån olika teoretiska perspektiv samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier utifrån olika teoretiska perspektiv samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter. | - | - |
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. |
I diskussioner framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussioner framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussioner framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |