Naturguidning 2 Kurskod: NAGNAT02 Poäng: 200
Kursen naturguidning 2 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Planering, organisation, genomförande och utvärdering av naturguidningar för olika målgrupper, till exempel förskolebarn, ungdomar och vuxna.
- Val av utrustning och material för aktuella aktiviteter.
- Hantering och vård av material och utrustning för aktuella aktiviteter.
- Instruktioner till deltagare i naturguidningar inför användning av utrustning och material.
- Planering av säkerhet vid aktiviteter för att minimera olycksrisker samt första hjälpen och livräddning.
- Lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet samt natur- och kulturmiljöer.
- Växter, djur och ekologiska samband i olika natur- och kulturmiljöer.
- Handledning av aktuella målgrupper så att de får rikare naturupplevelser.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen. | Eleven planerar i samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen. |
I planeringen väljer eleven med säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp. | Se Betyget E | I planeringen väljer eleven med viss säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp. |
Se Betyget C | Eleven genomför efter samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna. | Eleven genomför i samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna. | I arbetet väljer, använder och vårdar eleven i samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad och nyanserad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud. | Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud. | Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en enkel bedömning av olycksrisker samt vidtar i samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer. |
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse. | Se Betyget E | I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med viss säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse. |
Dessutom gör eleven avancerade anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med säkerhet på frågor. | Dessutom gör eleven anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med viss säkerhet på frågor. | Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med viss säkerhet på frågor. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |