Musik för yrkesdansare Kurskod: MUSMUK0 Poäng: 50
Kursen musik för yrkesdansare omfattar punkterna 1–3 och 5 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2–3 samt kunskaper om röstvård. I kursen behandlas grundläggande färdigheter i ämnet. Kursen musik för yrkesdansare får bara anordnas på yrkesdansarutbildningen enligt förordningen (2011:7) om dansarutbildning.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Musikalisk kommunikation med rörelse och röst från olika tider eller kulturer.
- Musicerande i gehörsbaserad och noterad musik med röst eller instrument.
- Sånger, alternativt låtar, från olika tider eller kulturer.
- Instudering i grupp.
- Grundläggande improvisation. Musikalisk frasering och rörelsefrasering.
- Grundläggande musikkunskap, till exempel kompositörer, instrument, orkester och dirigentens roll.
- Dansens relation till musik. Hur man visualiserar, interagerar, kontrasterar, kompletterar eller arbetar parallellt med det musikaliska uttrycket.
- Grundläggande musiklära, till exempel musikens beståndsdelar, elementära formbegrepp.
- Repertoarkännedom i relation till scenkonstnärlig dans. Musikhistoria, epoker, genrer, musik- och dansstilar med betoning på konstnärliga gestaltningsidéer och det musikaliska uttrycket.
- Analys av levande och inspelad musik.
- Sång eller röstträning. Grundläggande röstvård och metoder för det. Grundläggande formbegrepp och musikens beståndsdelar, till exempel, puls, rytm, taktarter, frasering och polyrytmik.
- Grundläggande arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel hörselvård.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven musicerar med säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör. | Se Betyget E | Eleven musicerar med viss säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör. |
I sitt musicerande följer eleven med säkerhet genrespecifika krav. | Se Betyget E | I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar i grupp och kan framföra dem inom gruppen. |
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom ger eleven enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. |
Med gott resultat prövar eleven flera rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning med några olika karaktärsdrag. | Med tillfredsställande resultat prövar eleven några rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning med några olika karaktärsdrag. | Med tillfredsställande resultat prövar eleven några enkla rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning. |
Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med gott resultat. | Se Betyget E | Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med tillfredsställande resultat. |
I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är gott. | Se Betyget E | I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande. |
Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet, styr och leder det musikaliska förloppet. | Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet. | - |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för musiklära. | Eleven redogör utförligt för musiklära. | Eleven redogör översiktligt för musiklära. |
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för några enkla musikaliska former. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för några enkla musikaliska former. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för några enkla musikaliska former. |
I redogörelserna använder eleven med säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp. | Se Betyget E | I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker samt välgrundat och nyanserat för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket. | Eleven redogör utförligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker och välgrundat för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket. | Eleven redogör översiktligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker samt översiktligt för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket. |
I redogörelsen identifierar eleven med säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på. | Se Betyget E | I redogörelsen identifierar eleven med viss säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård. | Dessutom redogör eleven utförligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |