Intervallservice Kurskod: MANINT0 Poäng: 100
Kursen intervallservice omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Konsekvenser för ekonomi och driftsäkerhet på grund av eftersatt underhåll.
- Intervallservice på motor och drivlina enligt motortillverkarens instruktioner.
- Metoder för diagnos, service, underhåll, funktions- och säkerhetskontroll av marina motorer.
- Demontering, montering och justering av komponenter i samband med servicearbete.
- Arbeten inför långtids- eller vinterförvaring.
- Arbetsplanering. Val av metoder och verktyg.
- Arbetsinstruktioner och servicelitteratur på svenska och engelska, inklusive information i datormiljö.
- Kostnader för drift och underhåll.
- Kostnadseffektivt arbetssätt och kundvänlig behandling.
- Reservdelshantering och serviceprotokoll.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar området, till exempel gällande miljö och säkerhet.
- Motorunderhåll och service samt faktorer som påverkar miljö.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vikten av intervallservice. | Eleven redogör utförligt för vikten av intervallservice. | Eleven redogör översiktligt för vikten av intervallservice. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare intervallservice på marina motorer och drivlinor. | Eleven utför i samråd med handledare intervallservice på marina motorer och drivlinor. |
Se Betyget C | Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare diagnos samt funktions- och säkerhetskontroll. | Som ett led i arbetet utför eleven i samråd med handledare diagnos samt funktions- och säkerhetskontroll. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare justering av, samt monterings- och demonteringsarbete av komponenter på, marina motorer. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare justering av, samt monterings- och demonteringsarbete av komponenter på, marina motorer. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift. | Se Betyget E | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. |
Se Betyget C | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | Se Betyget E | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. |
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av kostnader för utförda arbeten och för förbrukat material. | Dessutom utför eleven beräkningar av kostnader för utförda arbeten och för förbrukat material. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av kostnader för utförda arbeten och för förbrukat material. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Se Betyget C | Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för hur underhåll och service av motorer påverkar miljön. | Eleven redogör även utförligt för hur underhåll och service av motorer påverkar miljön. | Eleven redogör även översiktligt för hur underhåll och service av motorer påverkar miljön. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Se Betyget E | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |