Båtel 2 Kurskod: MAIBAT02 Poäng: 100
Kursen båtel 2 omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Galvaniska strömmar och isolation.
- Principer för selektivitet.
- Utförande av enklare starkströmsinstallationer, till exempel landströmsinstallationer.
- Dimensionering, fördelning samt installationskrav på anläggningar upp till 400 V systemspänning i båtar.
- Beräkningar och mätning av elektriska storheter i likströms- och växelströmsanläggningar.
- Kontroll inför drifttagning samt funktionsprovning av elektriska system.
- Arbetsplanering. Val av metoder, verktyg och material.
- Mätinstrument och digital utrustning.
- Kopplingsscheman och instruktioner.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Ellag och starkströmsförordning.
- Dokumentation av elinstallationer.
- Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
- Dokumentation, presentation och utvärdering av resultat.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat elektriska system som förekommer i fritidsbåtar. | Eleven beskriver utförligt elektriska system som förekommer i fritidsbåtar. | Eleven beskriver översiktligt elektriska system som förekommer i fritidsbåtar. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar. | Eleven utför i samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar. |
Se Betyget C | Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven efter samråd med handledare installationer. | Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven i samråd med handledare installationer. |
Se Betyget C | Eleven gör en genomarbetad planering inför arbetet. | Eleven gör en enkel planering inför arbetet. |
Se Betyget C | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. | Se Betyget E | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. |
Eleven använder med mycket gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Eleven använder med gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Eleven använder med visst handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Se Betyget C | Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat. | Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocess och resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |