Latin – språk och kultur 1 Kurskod: LATLAT01 Poäng: 100
Kursen latin – språk och kultur 1 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Läsning och tolkning av mycket enkla latinska texter, till exempel texter från läroböcker, mycket enkla autentiska texter, citat och sentenser samt av bearbetade autentiska texter, till exempel fabler.
- Grunderna i latinets uttal.
- Latinsk grammatik med grundläggande formlära och enkel meningsbyggnad. Relevanta begrepp som behövs för att beskriva och analysera språket.
- Latinskt basordförråd med betoning på ord, orddelar, begrepp och uttryck som lever vidare i de moderna språken och i vetenskaplig terminologi.
- Översikt över det latinska språkets historia. Latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk.
- Latinets roll som kulturbärare i ett historiskt perspektiv.
- Översikt över det romerska rikets politiska historia, till exempel det romerska rikets utbredning, mötet med Hannibal och några kända politiker och kejsare.
- Romersk kultur med exempel från konst och mytologi. Några typiska företeelser i romerskt samhällsliv, till exempel familjeförhållanden, vardagsliv och synen på slavar.
- Romersk historia, kultur och samhällsliv i de latinska texterna och i senare tiders konst och litteratur, med betoning på vår egen tid.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i mycket enkla latinska texter. | Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i mycket enkla latinska texter. | Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i mycket enkla latinska texter. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven läser latinsk text med godtagbart uttal. |
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet den latinska grammatikens grunder. | I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet den latinska grammatikens grunder. | I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet och i begränsad utsträckning den latinska grammatikens grunder. |
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp. | Eleven beskriver enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp. | Eleven beskriver mycket enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp. |
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett latinskt basordförråd. | I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett latinskt basordförråd. | I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett begränsat latinskt basordförråd. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk. | Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk. | Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk. |
Eleven identifierar och förklarar utförligt och nyanserat vanliga och mindre vanliga latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken. | Eleven identifierar och förklarar utförligt vanliga latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken. | Eleven identifierar och förklarar översiktligt mycket vanliga latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för det latinska språkets användning genom tiderna och ger välgrundade och nyanserade exempel på latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk. | Eleven redogör utförligt för det latinska språkets användning genom tiderna och ger välgrundade exempel på latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk. | Eleven redogör översiktligt för det latinska språkets användning genom tiderna och ger enkla exempel på latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några viktiga händelser och personer i romersk historia samt för några aspekter av romersk kultur och romerskt samhällsliv. | Eleven redogör utförligt för några viktiga händelser och personer i romersk historia samt för några aspekter av romersk kultur och romerskt samhällsliv. | Eleven redogör översiktligt för några viktiga händelser och personer i romersk historia samt för några aspekter av romersk kultur och romerskt samhällsliv. |
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser med vår egen tid. | Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen samt gör välgrundade jämförelser med vår egen tid. | Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen samt gör enkla jämförelser med vår egen tid. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv. | Eleven gör välgrundade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv. | Eleven gör enkla tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv. |