Lantbruksdjur 1 Kurskod: LANLAN01 Poäng: 100
Kursen lantbruksdjur 1 omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att iaktta och tolka lantbruksdjurs utveckling, utseende och beteende samt förmåga att utföra arbetsuppgifter.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Lantbruksdjurs foderbehov samt foderkvalitet, fodermedel och näringsinnehåll i foder.
- Lantbruksdjurs vattenbehov samt vattentillgång och vattenkvalitet.
- Olika lantbruksdjur, raser och rasegenskaper.
- Lantbruksdjurs miljö, till exempel stallar, beteshagar och rasthagar.
- Lantbruksdjurs hälsa och sjukdomar.
Arbetsuppgifter
- Stallturer för tolkning av djurs utseende och beteende.
- Arbete med dagliga rutiner i djurstallar samt hantering av lantbruksdjur med hänsyn tagen till god djuretik.
- Utfodring och foderhantering.
- Mjölkning och skötsel av mjölkanläggningar.
- Skötsel av djur vid förlossning samt skötsel av unga och växande djur.
- Förebyggande hälsoarbete samt vård av sjuka och skadade djur.
- Skötsel, underhåll och daglig tillsyn av stallar, inredning och teknisk utrustning.
- Skötsel av beten och rasthagar.
- Hantering av produkter.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med djurskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med lantbruksdjur, till exempel djurskyddslagstiftning, arbetsmiljölagstiftning, miljölagstiftning och livsmedelslagstiftning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lantbruksdjurs näringsbehov och utfodring. | Eleven redogör utförligt för lantbruksdjurs näringsbehov och utfodring. | Eleven redogör översiktligt för lantbruksdjurs näringsbehov och utfodring. |
I samband med stallturer observerar eleven lantbruksdjur samt redogör utförligt och nyanserat för deras utveckling, utseende, exteriör och beteende. | I samband med stallturer observerar eleven lantbruksdjur samt redogör utförligt för deras utveckling, utseende, exteriör och beteende. | I samband med stallturer observerar eleven lantbruksdjur samt redogör översiktligt för deras utveckling, utseende, exteriör och beteende. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat djurens närmiljö samt redogör utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god djurmiljö. | Eleven beskriver också utförligt djurens närmiljö samt redogör utförligt för faktorer som bidrar till en god djurmiljö. | Eleven beskriver också översiktligt djurens närmiljö samt redogör översiktligt för faktorer som bidrar till en god djurmiljö. |
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar. |
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare daglig tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar. | Eleven utför i samråd med handledare daglig tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
Eleven hanterar med säkerhet produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och livsmedelssäkerhet. | Se Betyget E | Eleven hanterar med viss säkerhet produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och livsmedelssäkerhet. |
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen. | Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen. | Dessutom drar eleven enkla slutsatser om produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |