Kyl- och värmepumpsteknik – miljö och säkerhet Kurskod: KYLKYH0 Poäng: 100
Kursen kyl- och värmepumpsteknik – miljö och säkerhet omfattar punkterna 1, 3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kyl- och värmepumpssystem, deras funktion och miljöpåverkan.
- Köldbärare och köldmedier, deras egenskaper och miljöpåverkan.
- Miljöpåverkans historiska orsaker och konsekvenser.
- Miljö-, hälso- och säkerhetsfrågor ur ett samhälleligt perspektiv.
- Lagar och andra bestämmelsers påverkan på arbeten med kyl- och värmepumpssystem.
- Trycksäkerhet vid provning och drift av kyl- och värmepumpsinstallationer.
- Miljö- och säkerhetsaspekter i förhållande till hållbar utveckling.
- Metoder för att utvärdera miljöaspekter.
- Trycksäkerhet vid provning och drift av kyl- och värmepumpsinstallationer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion och funktion. | Eleven redogör utförligt för kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion och funktion. | Eleven redogör översiktligt för kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion och funktion. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kylprocessen, för olika köldbärare och köldmedier samt deras miljöpåverkan. | Dessutom redogör eleven utförligt för kylprocessen, för olika köldbärare och köldmedier samt deras miljöpåverkan. | Dessutom redogör eleven översiktligt för kylprocessen, för olika köldbärare och köldmedier samt deras miljöpåverkan. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för kyl- och värmepumpanläggningars miljöpåverkan ut ett historiskt perspektiv. | Eleven redogör även utförligt för kyl- och värmepumpanläggningars miljöpåverkan ut ett historiskt perspektiv. | Eleven redogör även översiktligt för kyl- och värmepumpanläggningars miljöpåverkan ut ett historiskt perspektiv. |
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare säkerhets- och driftskontroller på kyl- och värmepumpssystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar och lagar och andra bestämmelser. | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare säkerhets- och driftskontroller på kyl- och värmepumpssystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare säkerhets- och driftskontroller på kyl- och värmepumpssystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. |
Inför arbetet gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av kyl- och värmesystemet samt föreslår med säkerhet åtgärder för att förbättra systemet ur miljö- och säkerhetssynpunkt. | Inför arbetet gör eleven en välgrundad bedömning av kyl- och värmesystemet samt föreslår med viss säkerhet åtgärder för att förbättra systemet ur miljö- och säkerhetssynpunkt. | Inför arbetet gör eleven en enkel bedömning av kyl- och värmesystemet samt föreslår med viss säkerhet åtgärder för att förbättra systemet ur miljö- och säkerhetssynpunkt. |
Dessutom gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Dessutom gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. |
Vidare tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med säkerhet lämplig utrustning och metod. | Se Betyget E | Vidare tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med viss säkerhet lämplig utrustning och metod. |
Se Betyget C | Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett tillfredsställande resultat. | Eleven utför arbetsuppgiften i samråd med handledare och med ett tillfredsställande resultat. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Dessutom utvärderar eleven, ur miljö- och säkerhetssynpunkt, sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven, ur miljö- och säkerhetssynpunkt, sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven, ur miljö- och säkerhetssynpunkt, sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. |
Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |