Riktbänkssystem Kurskod: KARRIK0 Poäng: 200
Kursen riktbänkssystem omfattar punkterna 2–4 och 7–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Riktbänkssystems konstruktion och funktion samt olika riktbänkssystem med tillhörande mätsystem.
- Reparation och byte av olika chassi- och karosserikomponenter med användning av riktbänksutrustningens olika gigg- och mätsystem.
- Bedömning av skador för val av reparationsmetod utifrån olika typer av chassi- och karosserikonstruktioner.
- Metoder för måttriktning med hjälp av riktbänksutrustning och lös hydraulik.
- Riktbänkstillverkarens fordonsdatabas och biltillverkarens anvisningar och krav.
- Säkerhet på arbetsplatsen, förebyggande av person- och egendomsskador samt regler som gäller för riktbänksarbetet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion hos olika riktbänkssystem. | Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion hos olika riktbänkssystem. | Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion hos olika riktbänkssystem. |
Se Betyget C | Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller för arbete med riktbänk. | Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som gäller för arbete med riktbänk. |
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer skadereparationsarbeten med hjälp av riktbänkssystem. | Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer skadereparationsarbeten med hjälp av riktbänkssystem. | Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer skadereparationsarbeten med hjälp av riktbänkssystem. |
Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer bedömning av skador och väljer reparationsmetod. | Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer enkel bedömning av skador och väljer reparationsmetod. | Eleven utför också i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel bedömning av skador och väljer reparationsmetod. |
Dessutom använder eleven olika metoder för avancerad måttriktning. | Dessutom använder eleven olika metoder för måttriktning. | Dessutom använder eleven olika metoder för enkel måttriktning. |
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat med hjälp av det olika reparationsmetoder, olika materials funktion och egenskaper och fordonstillverkarens anvisningar och krav. | Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt med hjälp av det olika reparationsmetoder, olika materials funktion och egenskaper och fordonstillverkarens anvisningar och krav. | Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt med hjälp av det olika reparationsmetoder, olika materials funktion och egenskaper samt fordonstillverkarens anvisningar och krav. |
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. |
Se Betyget C | Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. | Eleven utför arbetet med viss hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. |
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. | Se Betyget E | I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |