Kommunikationsnät 3 Kurskod: INSKOM03 Poäng: 100
Kursen kommunikationsnät 3 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Funktion och arbetssätt hos nätverkskomponenter, till exempel brygga, switch, router och gateway.
- Ip-adressering och tcp/ip-protokoll.
- Fiberoptiska nät till slutanvändare, FTTX-nät (fiber to the X).
- Optofiber, optokabel och kontakter samt kanalisation för FTTX-nät.
- Installation, driftsättning och inmätning samt registrering av LAN (local area network) med till exempel switch, router och gateway och med hjälp av ritningar och anvisningar.
- Planering, installation, driftsättning och registrering av ip-nätverk med ip-tv och ip-telefoni med hjälp av ritningar och anvisningar.
- Installation och driftsättning av trådlösa WLAN med switch och router samt konfigurering av säkerheten i nätet med hjälp av ritningar och anvisningar.
- Planering, installation, driftsättning och registrering av trådlösa fastighetsnät för DECT-telefoni (digital enhanced cordless telephony) med hjälp av ritningar och anvisningar.
- Säkerhetsrisker och kryptering av trådlösa nät.
- Utrustningar och protokoll som används i nätverk för ip-tv.
- Teknik och utrustning för ip-telefoni.
- Metoder och utrustning för inmätning enligt mätkrav och specifikationer samt utskrift av provningsprotokoll.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande och avancerade installationer av kommunikationsnät utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området. | Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande installationer av kommunikationsnät utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området. | Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande installationer av kommunikationsnät utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur installationen är tänkt att fungera. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur installationen är tänkt att fungera. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur installationen är tänkt att fungera. |
Eleven utför i olika miljöer och med mycket gott handlag vanligt förekommande, även avancerade, installationer av kommunikationsnät på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Eleven utför i olika miljöer och med gott handlag vanligt förekommande installationer av kommunikationsnät på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Eleven utför i olika miljöer och med visst handlag vanligt förekommande installationer av kommunikationsnät på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
Se Betyget C | Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften. | Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare material avsedda för uppgiften. |
Under arbetet väljer eleven med säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med mycket gott handlag. | Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med gott handlag. | Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med visst handlag. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val. | Eleven motiverar utförligt sina val. | - |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen. |
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. | Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. | Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. |
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Eleven söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer. | Eleven söker och reparerar i samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |