Golvläggning 3 – trä och laminat Kurskod: GOLGOL03 Poäng: 200
Kursen golvläggning 3 – trä och laminat omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Informationssökning för arbetsuppgiften med hjälp av internet och på andra sätt.
- Planeringar och beräkningar för att lösa arbetsuppgifterna.
- Olika golvmaterial, till exempel trä och laminat, deras egenskaper och användningsområden.
- Olika typer av och kvalitet på underlag, val av behandling och ytbeläggning.
- Olika typer av undergolvsarbeten.
- Ytbeläggning av trä- och laminatgolv.
- Slipning och ytbehandling av trägolv.
- Reparationer av trägolv.
- Sammanfogning av gammalt och nytt material.
- Olika typer av material, till exempel lim och spackel, och deras egenskaper.
- Verktyg och maskiner för olika ändamål. Handhavande och skötsel.
- Lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och säkerhet. Ergonomiskt arbetssätt.
- Olika typer av risker förknippade med arbetsuppgifterna samt metoder för att göra riskbedömningar.
- Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
- Metoder för att utvärdera sitt arbete.
- Hållbart byggande. Hantering av material, till exempel förvaring, minimering av spill samt sortering av byggavfall och restprodukter. Resursanvändande kopplat till arbetsuppgiften.
- Facktermer i relation till arbetsuppgiften.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar samt utför med mycket gott handlag enkla och även mer avancerade arbetsuppgifter och uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar och organiserar samt utför med gott handlag enkla arbetsuppgifter och uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar och organiserar samt utför med visst handlag enkla arbetsuppgifter utifrån fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, verktyg, maskiner och någon metod som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, verktyg, maskiner och någon metod som passar för uppgiften. |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. | Dessutom motiverar eleven utförligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. | Dessutom motiverar eleven översiktligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Eleven gör en välgrundad riskbedömning av arbetsuppgiften och situationen samt anpassar vid behov, och efter samråd med handledare, sin planering. | Eleven gör en riskbedömning av arbetsuppgiften och situationen samt anpassar vid behov, och efter samråd med handledare, sin planering. | Eleven gör en enkel riskbedömning av arbetsuppgiften och anpassar vid behov, och i samråd med handledare, sin planering. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
I arbetet följer eleven efter samråd med handledare arbetsbeskrivningar och ritningar samt hanterar och vårdar med säkerhet material, verktyg och maskiner på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. | I arbetet följer eleven efter samråd med handledare arbetsbeskrivningar och ritningar samt hanterar och vårdar med viss säkerhet material, verktyg och maskiner på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. | I arbetet följer eleven i samråd med handledare arbetsbeskrivningar och ritningar samt hanterar och vårdar med viss säkerhet material, verktyg och maskiner på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi. |
Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetet. | Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetet. | Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetet. |
Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med nyanserade omdömen, arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur dessa kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med nyanserade omdömen, arbetsprocessen och resultatet. | Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med enkla omdömen, arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vilken betydelse arbetsprocessen och resultatet har för en hållbar utveckling. | Eleven redogör utförligt för vilken betydelse arbetsprocessen och resultatet har för en hållbar utveckling. | Eleven redogör översiktligt för vilken betydelse arbetsprocessen och resultatet har för en hållbar utveckling. |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med säkerhet. | Se Betyget E | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med viss säkerhet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |