Konstruktion och reparation 2 Kurskod: FRDKON02 Poäng: 200
Kursen konstruktion och reparation 2 omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Principer för fritidsbåtars uppbyggnad och konstruktion.
- Egenskaper och användningsområden för olika båtbyggnads-, konstruktions- och reparationsmaterial.
- Material och arbetsmetoder för nybyggnation.
- Byggnation av båt.
- Konstruktion och tillverkningsmetoder för industriell tillverkning, serietillverkning eller hantverkstillverkning.
- Konstruktionshandlingar och tillverkningsinstruktioner.
- Tillverkande av skisser och ritningsunderlag.
- Sammanfogningstekniker för plast och metall.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och informationsmaterial på svenska och engelska, inklusive information med digital teknik.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Tillstånd för hantering av miljöfarliga produkter i tillverkningsindustrin.
- Materialberäkningar och efterdokumentation av utförda arbeten.
- Dokumentation av arbetsmetoder och material.
- Sambandet mellan kvalitet och ekonomi.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de konstruktions- och tillverkningsmetoder som används vid byggnation av fritidsbåtar. | Eleven redogör utförligt för de konstruktions- och tillverkningsmetoder som används vid byggnation av fritidsbåtar. | Eleven redogör översiktligt för de konstruktions- och tillverkningsmetoder som används vid byggnation av fritidsbåtar. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika egenskaper och funktion hos material som används vid byggnation. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika egenskaper och funktion hos material som används vid byggnation. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika egenskaper och funktion hos material som används vid byggnation. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare konstruktioner på samt byggnation av fritidsbåtar. | Eleven utför i samråd med handledare konstruktioner på samt byggnation av fritidsbåtar. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val. | Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning. | Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift. |
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner. |
I arbetet använder eleven med säkerhet konstruktionsritningar, beskrivningar och anvisningar. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet konstruktionsritningar, beskrivningar och anvisningar. |
Se Betyget C | Dessutom tillverkar eleven efter samråd med handledare skisser och ritningsunderlag. | Dessutom tillverkar eleven i samråd med handledare skisser och ritningsunderlag. |
Eleven använder med mycket gott handlag olika typer av sammanfogningstekniker. | Eleven använder med gott handlag olika typer av sammanfogningstekniker. | Eleven använder med visst handlag olika typer av sammanfogningstekniker. |
Dessutom använder eleven med säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. |
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen. | Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen. | Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. | Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. |
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambandet mellan ekonomi och kvalitet. | Eleven drar välgrundade slutsatser om sambandet mellan ekonomi och kvalitet. | Eleven drar enkla slutsatser om sambandet mellan ekonomi och kvalitet. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultatet. | Eleven utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultatet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |