Informationsteknik i fastighetsförvaltning Kurskod: FAFINF0 Poäng: 100
Kursen informationsteknik i fastighetsförvaltning omfattar punkterna 4–6 och 9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Stationära och mobila datorer och digitala system för driftövervakning av fastigheter och övervakning av lokaler och ytor samt för att presentera information.
- Programvara för vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fastighetsförvaltning, till exempel för ordbehandling, kalkylering, register- och ritningshantering och övervakning.
- Etiska och datarättsliga frågor: upphovsrätt, yttrande- och informationsfrihet och människors rätt till integritetsskydd.
- Skriftlig information till och samverkan med olika individer och målgrupper, till exempel ägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster med olika kulturella och etniska bakgrunder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven väljer och använder efter samråd med handledare digital utrustning och programvara för att övervaka, kommunicera och hantera information. | Eleven väljer och använder i samråd med handledare digital utrustning och programvara för att övervaka, kommunicera och hantera information. |
I arbetet hanterar eleven med säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt. | Se Betyget E | I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör välgrundade och nyanserade reflektioner över dessa frågor. | Dessutom redogör eleven utförligt för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör välgrundade reflektioner över dessa frågor. | Dessutom redogör eleven översiktligt för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör enkla reflektioner över dessa frågor. |
Eleven informerar med ett nyanserat och i huvudsak korrekt språk samt anpassar med säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare. | Eleven informerar med ett i huvudsak korrekt språk samt anpassar med viss säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare. | Eleven informerar med ett enkelt och i huvudsak korrekt språk samt anpassar med viss säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare. |
Dessutom samverkar eleven med säkerhet med andra. | Se Betyget E | Dessutom samverkar eleven med viss säkerhet med andra. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |