Företagsekonomi – specialisering Kurskod: FÖRFÖR00S Poäng: 100
Kursen företagsekonomi – specialisering omfattar punkterna 1–2, 4–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte. Beroende på val av specialiseringsområde kan även punkt 3 eller 6 omfattas av kursen. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom valt eller valda områden.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Behandling av ett eller flera områden i företagsekonomi, till exempel finansiering, kalkylering, intern och extern redovisning och internationell handel.
- Begrepp, teorier och modeller inom valt område.
- Grundläggande undersökningsmetodik: hur man formulerar, planerar och genomför en undersökande uppgift på ett vetenskapsliknande sätt samt hur man dokumenterar, utvärderar och redovisar arbetet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat företagens roll i samhället med hjälp av några exempel. | Eleven beskriver utförligt företagens roll i samhället med hjälp av några exempel. | Eleven beskriver översiktligt företagens roll i samhället med hjälp av några exempel. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan företagens ekonomiska beslutsfattande och deras samhällsansvar. | Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan företagens ekonomiska beslutsfattande och deras samhällsansvar. | Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan företagens ekonomiska beslutsfattande och deras samhällsansvar. |
Med hjälp av några exempel beskriver eleven utförligt och nyanserat företagens villkor med utgångspunkt i grundläggande lagar och andra bestämmelser samt utifrån politiska och samhällsekonomiska förutsättningar. | Med hjälp av några exempel beskriver eleven utförligt företagens villkor med utgångspunkt i grundläggande lagar och andra bestämmelser. | Med hjälp av några exempel beskriver eleven översiktligt företagens villkor med utgångspunkt i grundläggande lagar och andra bestämmelser. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av företagsekonomiska begrepp inom kunskapsområdet. | Eleven redogör utförligt för innebörden av företagsekonomiska begrepp inom kunskapsområdet. | Eleven redogör översiktligt för innebörden av företagsekonomiska begrepp inom kunskapsområdet. |
Vidare väljer och använder eleven med säkerhet företagsekonomiska metoder. | Vidare använder eleven med viss säkerhet företagsekonomiska metoder. | Vidare använder eleven med viss säkerhet enkla företagsekonomiska metoder. |
Med hjälp av komplexa teorier och modeller förklarar eleven företagsekonomiska företeelser och sammanhang. | Med hjälp av teorier och modeller förklarar eleven företagsekonomiska företeelser och sammanhang. | Med hjälp av enkla teorier och modeller förklarar eleven företagsekonomiska företeelser och sammanhang. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen teoriernas och modellernas användbarhet. | Eleven värderar med enkla omdömen teoriernas och modellernas användbarhet. | - |
Eleven formulerar med säkerhet komplexa företagsekonomiska frågeställningar, samlar efter samråd med handledare in information från olika, även mer avancerade, källor och gör en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens trovärdighet. | Eleven formulerar med viss säkerhet företagsekonomiska frågeställningar, samlar efter samråd med handledare in information från olika källor och gör en välgrundad bedömning av informationens trovärdighet. | Eleven formulerar med viss säkerhet enkla företagsekonomiska frågeställningar, samlar i samråd med handledare in information från olika källor och gör en enkel bedömning av informationens trovärdighet. |
Eleven sammanställer informationen på ett strukturerat sätt, för välgrundade och nyanserade resonemang och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | Eleven sammanställer informationen, för välgrundade resonemang och drar välgrundade slutsatser. | Eleven sammanställer informationen, för enkla resonemang och drar enkla slutsatser. |
Dessutom deltar eleven i samtal om andra företagsekonomiska frågeställningar, diskuterar dem ur olika perspektiv och ger välgrundade och nyanserade argument för sina ståndpunkter. | Dessutom deltar eleven i samtal om andra företagsekonomiska frågeställningar och ger välgrundade argument för sina ståndpunkter. | Dessutom deltar eleven i samtal om andra företagsekonomiska frågeställningar och ger enkla argument för sina ståndpunkter. |
Se Betyget C | Eleven använder efter samråd med handledare relevant teknik för kommunikation, beräkningar, informationssökning, presentation och dokumentation. | Eleven använder i samråd med handledare relevant teknik för kommunikation, beräkningar, informationssökning, presentation och dokumentation. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |