Ellära 1 Kurskod: ELLELL01 Poäng: 100
Kursen ellära 1 omfattar punkterna 2, 4–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Ledare, halvledare och isolatorer.
- Elektriska storheter i lik- och enfasväxelströmskretsar.
- Grundläggande principer för motorer, generatorer och transformatorer samt för överföring av elenergi.
- Elektrisk serie och parallell koppling.
- Lik- och enfasväxelström.
- Elektriska och magnetiska fält.
- Elektromagnetisk kompabilitet (EMC), övertoner och faskompensering.
- Resistiva, induktiva och kapacitiva kretsar.
- Olika mättekniker samt metoder för att analysera mätvärden och utföra felsökning och felavhjälpning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem. | Eleven redogör utförligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem. | Eleven redogör översiktligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar. | Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. | Se Betyget E | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. |
Dessutom gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Dessutom gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade beräkningar. | Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. | Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar. |
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet. | Se Betyget E | Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med viss säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder. | Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |