Provning och kontrollarbete Kurskod: ELKPRV0 Poäng: 100
Kursen provning och kontrollarbete omfattar punkterna 3–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 3 och 5. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Praktiskt provningsarbete med automatisk teststation.
- Montering av enklare testutrustningar.
- Underhåll och funktionsprov av testutrustningar.
- Testmetoder och verifieringsmetoder för elektronikproduktion.
- Testutrustningar i produktionen.
- Mätteknik och mätinstrument.
- Felsökningsmetoder.
- Granskning och bedömning av monterade mönsterkort.
- Reparationsteknik vid lödfel.
- Reparationsmetoder vid komponentfel.
- Kvalitetsarbete.
- Arbetsplatsens arbetsorganisation samt arbetsmiljökrav vid elektronikproduktion.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater. | Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför i samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | Dessutom felsöker och reparerar eleven efter samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater. | Dessutom felsöker och reparerar eleven i samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater. |
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är gott. | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö. | Dessutom för eleven välgrundade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö. | Dessutom för eleven enkla resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |