Dansorientering Kurskod: DASDAO0 Poäng: 100
Kursen dansorientering omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Färdighetsträning i en eller flera dansformer. Dansformernas estetiska ideal när det gäller rörelser, rörelsekvaliteter, användning av rum och musik samt relationen till meddansare. En eller flera dansformers sociala eller kulturella sammanhang.
- Olika danstyper, deras kännetecken och kulturella bakgrund. Dans som levande kroppsligt uttryck. Dans och dansande i olika sammanhang med exempel från olika kulturer samt dansens olika funktioner.
- Dans som uttryck för kulturella värderingar. Dans i relation till synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Kulturella värderingar av dans i olika medier.
- Begrepp, till exempel stil och vokabulär. Begrepp som används när dans delas in i olika typer och som tillämpas inom de olika dansformerna.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven utför en eller flera dansformer med god teknisk och estetisk kvalitet. | Eleven utför en eller flera dansformer med god teknisk kvalitet och tillfredsställande estetisk kvalitet. | Eleven utför en eller flera dansformer med tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Se Betyget C | I utförandet använder eleven med säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. | I utförandet använder eleven med viss säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. |
Se Betyget C | Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett korrekt sätt. | Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett i huvudsak korrekt sätt. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för likheter och skillnader mellan olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår. | Eleven redogör också utförligt för likheter och skillnader mellan olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår. | Eleven redogör också översiktligt för olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. | Eleven redogör utförligt för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. | Eleven redogör översiktligt för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar utförligt och nyanserat hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. | Eleven redogör också utförligt för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar utförligt hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. | Eleven redogör också översiktligt för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar översiktligt hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. |
Se Betyget C | Dessutom gör eleven dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. | Dessutom gör eleven enkla dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. |
Eleven gör även en komplex analys av en dansföreställning. | Eleven gör även en analys av en dansföreställning. | Eleven gör även en enkel analys av en dansföreställning. |
I analysen argumenterar eleven välgrundat och nyanserat för sin tolkning. | I analysen argumenterar eleven välgrundat för sin tolkning. | - |
Eleven använder med säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär. |