Kustnavigation och säkerhet Kurskod: BATKUS0 Poäng: 100
Kursen kustnavigation och säkerhet omfattar punkterna 2–6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 3 och 5.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Hantering och framförande av båtar och skepp i kustnära vatten.
- Olika metoder för hantering och framförande beroende på maskinstyrka och manöversystem.
- Val av naturhamn och ankrings- och förtöjningsmetod.
- Kursrättning med hänsyn till deviation, missvisning, vind eller strömmar.
- Positions- och lägesbestämningar i kustnära vatten.
- Olika tillvägagångssätt vid bogsering av olika typer av flytetyg.
- Handhavande av livräddningsfarkoster.
- Brandrisker och brandbekämpning ombord.
- Åtgärder vid brandskada, olycksfall eller akut sjukdom ombord.
- Personlig skyddsutrustning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven hanterar och framför med säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg i kustnära vatten. | Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg i kustnära vatten. | Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i bekanta situationer olika typer av fartyg i kustnära vatten. |
I hantering och framförande genomför eleven med mycket gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt. | I hantering och framförande genomför eleven med gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt. | I hantering och framförande genomför eleven med visst handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt. |
Eleven väljer lämplig metod, motiverar sitt val av metod och arbetar utifrån metoden med olika typer av fartyg och manöversystem. | Eleven väljer lämplig metod och arbetar utifrån metoden med olika typer av fartyg och manöversystem. | Eleven arbetar utifrån givna metoder med olika typer av fartyg och manöversystem. |
I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar. | I arbetet gör eleven riskbedömningar. | I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar. |
Se Betyget C | Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten. | Eleven navigerar, i samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sjövägsregler och regler för navigation. | Dessutom redogör eleven utförligt för sjövägsregler och regler för navigation. | Dessutom redogör eleven översiktligt för sjövägsregler och regler för navigation. |
I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar i nya situationer på ett språk som är relevant för uppgiften. | I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften. | I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften. |
Eleven använder med säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat, utifrån olika fallbeskrivningar, om förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad. | Eleven resonerar utförligt, utifrån olika fallbeskrivningar, om förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad. | Eleven resonerar översiktligt, utifrån olika enkla fallbeskrivningar, om förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö. | Dessutom beskriver eleven utförligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö. | Dessutom beskriver eleven översiktligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |