Besöksnäringen Kurskod: AKTBEO0 Poäng: 100
Kursen besöksnäringen omfattar punkterna 1–6 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 5. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Besöksnäringens centrala organisationer.
- Besöksnäringens olika verksamhetsområden, aktörer och yrkesroller.
- Betydelsen av samverkan mellan olika aktörer inom verksamhetsområdena.
- Turismens utveckling och trender genom tiderna.
- Kända resmål i Sverige och i världen.
- Olika målgrupper och deras skiftande krav på resor, aktiviteter och service.
- Lokala och regionala förutsättningar för hållbar utveckling inom besöksnäringen.
- Informationssökning samt kritisk granskning och bearbetning av materialet.
- Muntlig och skriftlig presentation med hjälp av modern teknik.
- Det verbala språkets och kroppsspråkets betydelse för kommunikation med andra.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat besöksnäringens organisationer och verksamheter samt deras aktörer och hur de samverkar. | Eleven beskriver utförligt besöksnäringens organisationer och verksamheter samt deras aktörer och hur de samverkar. | Eleven beskriver översiktligt besöksnäringens organisationer och verksamheter samt deras aktörer och hur de samverkar. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vanliga yrkesroller och arbetsuppgifter. | Dessutom beskriver eleven utförligt vanliga yrkesroller och arbetsuppgifter. | Dessutom beskriver eleven översiktligt vanliga yrkesroller och arbetsuppgifter. |
Eleven redogör också utförligt för turismens utveckling samt redogör utförligt för resmål och resvägar. | Se Betyget E | Eleven redogör också översiktligt för turismens utveckling samt redogör översiktligt för resmål och resvägar. |
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. | Vidare beskriver eleven utförligt olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. | Vidare beskriver eleven översiktligt olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. |
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen. | Eleven redogör dessutom utförligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen. | Eleven redogör dessutom översiktligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen. |
Eleven söker, sorterar och granskar med säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver utförligt och nyanserat likheter och skillnader mellan olika verksamheter. | Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver utförligt likheter och skillnader mellan olika verksamheter. | Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver översiktligt likheter och skillnader mellan olika verksamheter. |
Dessutom värderar eleven resultatet med nyanserade omdömen. | Se Betyget E | Dessutom värderar eleven resultatet med enkla omdömen. |
Inför presentationen väljer eleven med säkerhet material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. | Se Betyget E | Inför presentationen väljer eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. |
Eleven gör med säkerhet en presentation på ett strukturerat sätt och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. | Eleven gör med viss säkerhet en enkel presentation på ett strukturerat sätt och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. | Eleven gör med viss säkerhet en enkel presentation och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. |
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. | Se Betyget E | Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |