Vad kul att du använder kunskapskrav.se!
Nyligen genomfördes en rad uppdateringar på sidan som vi hoppas att ni ska tycka om! Kunskapskrav.se har alltid drivits utan några intäkter från besökare eller reklam, precis som vi vill ha det - men kostar ändå en del att underhålla.
Om ni tycker om kunskapskrav och vill stötta upprätthållandet och utvecklingen av tjänsten så finns möjligheten att bidra nedan. Tack!
Den
Fastighetsservice
Ämnet fastighetsservice behandlar de faktorer som påverkar behovet av fortlöpande och effektivt underhåll av fastighetsbestånd. Det behandlar också hur fastighetsunderhåll planeras, genomförs och dokumenteras. I ämnet behandlas dessutom ergonomiska, miljömässiga, säkerhetsmässiga och sociala aspekter.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet fastighetsservice ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fastighetsområdet så att hyresgäster i alla typer av fastigheter får service av god kvalitet. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i rationellt underhåll inom fastighetsbranschen. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om fastigheters konstruktion och hur yttre och inre faktorer påverkar underhållsbehovet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om vanligt förekommande utrustning och maskiner, deras användningsområden och underhållsbehov. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om underhållets tekniska, organisatoriska, miljömässiga och ekonomiska roll inom fastighetsbranschen samt om utvecklingen inom fastighetstekniken. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om systematiskt säkerhetsarbete, riskhantering samt om brandrisk och brandskydd.
Genom ett problemlösande arbetssätt och praktiskt laborativa övningar med planering, utförande och dokumentation i undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta ansvarsfullt, individuellt och i samarbete med andra. Undervisningen ska genomföras så att de praktiska och teoretiska kunskaperna kopplas samman.
Undervisningen i ämnet fastighetsservice ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika byggnaders konstruktion, byggmaterials egenskaper samt lagar och andra bestämmelser. Kunskaper om vanliga byggskador och underhålls- och reparationsåtgärder.
- Kunskaper om underhållsrutiner för fastigheter och fastighetsutrustning samt om säkerhetsfrågor, riskhantering och lagar och andra bestämmelser.
- Kunskaper om inredningars, utrustningars och maskintypers uppbyggnad och funktion samt om reservdelshållning.
- Förmåga att planera och utföra service, underhåll och reparation av fastigheter och av ytor, inredning och utrustning på och i fastigheter.
- Förmåga att välja och använda metoder, material, verktyg och tekniker.
- Förmåga att tolka och använda ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
- Förmåga att utföra felsökning och vidta lämpliga åtgärder.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera sitt arbete och resultat.
Kurser i ämnet
- Fastighetsservice – byggnader, 100 poäng.
- Fastighetsservice – elarbeten, 100 poäng.
- Fastighetsservice – VVS, 100 poäng.
- Fastighetsservice – ytor, 100 poäng.
Fastighetsservice – elarbeten
Kursen fastighetsservice – elarbeten omfattar punkterna 2–8 under rubriken Ämnets syfte.
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Underhållsrutiner, regler, bestämmelser, besiktningsplaner, säkerhetskontroller och serviceåtgärder för olika hisstyper och annan transportutrustning. Hur arbetet kan utföras på ett säkert sätt och med miljöhänsyn.
- Köks- och tvättutrustningar samt deras uppbyggnad och funktion. Transportutrustningar, till exempel hissar, rulltrappor och transportband samt deras uppbyggnad och funktion. Hur man planerar för reservdelshållning.
- Metoder och tekniker för periodiskt förebyggande och avhjälpande underhåll samt för reparationer av i fastigheter befintlig utrustning och aktuella maskiner.
- Serviceåtgärder på porttelefoner, övervakningssystem, lås- och larmsystem, kabel-tv-nät och andra system i fastigheter.
- Ritningsläsning, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
- Felsökning, mätning och felavhjälpning av konstruktionsfel, slitage, mekaniska fel och elfel, till exempel i belysningsutrustning.
- Metoder för dokumentation av utförda åtgärder.
Kunskapskrav
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat den tekniska utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med utrustningen. | Eleven beskriver utförligt den tekniska utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med utrustningen. | Eleven beskriver översiktligt den tekniska utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med utrustningen. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i utrustningen, underhållsrutiner för denna samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra. | Eleven redogör också utförligt för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i utrustningen, underhållsrutiner för denna samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra. | Eleven redogör också översiktligt för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i utrustningen, underhållsrutiner för denna samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning. | Dessutom beskriver eleven utförligt de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning. | Dessutom beskriver eleven översiktligt de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning. |
- | Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande service, underhåll och reparation av eldriven maskinell utrustning i fastigheter. | Eleven planerar i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande service, underhåll och reparation av eldriven maskinell utrustning i fastigheter. |
I planeringen väljer eleven med säkerhet metod, material, verktyg och teknik. | - | I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik. |
Eleven utför efter samråd med handledare service-, underhålls- och reparationsarbetet med gott resultat. | Eleven utför efter samråd med handledare service-, underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat. | Eleven utför i samråd med handledare service-, underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat. |
I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. | - | I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. |
Dessutom använder eleven med säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. | - | Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. |
- | Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder. | Eleven utför i samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder. |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | - | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |