Yttre miljö – anläggningar Kurskod: YTTYTT0 Poäng: 100
Kursen yttre miljö – anläggningar omfattar punkterna 1–6 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika typer av anläggningar inom fastighetsområden, till exempel gång- och cykelvägar, lek- och uteplatser och parkeringsytor.
- Hållbar utveckling samt utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet. Utformning av utomhusmiljöer för olika brukare.
- Planering och dimensionering av gröna miljöer och andra anläggningar inom fastighetsområden utifrån krav på estetik och funktion.
- Ritnings- och anläggningshandlingar, till exempel för vatten, avlopp och el i mark.
- Arbetstekniker vid arbeten med anläggning av gröna ytor, till exempel parkområden och träd- och buskplanteringar.
- Lagar, andra bestämmelser och säkerhetsföreskrifter inom området. Olycksförebyggande arbete avseende arbets- och anläggningsområden, lekplatser, vägar och gångvägar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av anläggningar inom fastighetsområden. | Eleven beskriver utförligt olika typer av anläggningar inom fastighetsområden. | Eleven beskriver översiktligt olika typer av anläggningar inom fastighetsområden. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare. | Dessutom redogör eleven utförligt för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare. | Dessutom redogör eleven översiktligt för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare. |
Se Betyget C | Eleven planerar och dimensionerar efter samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion. | Eleven planerar och dimensionerar i samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion. |
I planeringen tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet. | Se Betyget E | I planeringen tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor. | Eleven utför i samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor. |
I arbetet väljer och använder eleven med säkerhet lämplig arbetsteknik. | Se Betyget E | I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet lämplig arbetsteknik. |
Dessutom använder eleven med säkerhet maskiner, verktyg och redskap. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet maskiner, verktyg och redskap. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet. |
Se Betyget C | Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger efter samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet. | Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger i samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |