Ventilationsteknik – injustering Kurskod: VETVEL0 Poäng: 100
Kursen ventilationsteknik – injustering omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande injustering av luftbehandlingssystem.
- Grundläggande temperatur- och luftflödesmätningar.
- Kanalsystem, kanaler och kanaldetaljer.
- Fläktar på en grundläggande nivå.
- Tryckfall och strömningsförluster.
- Ritningsläsning och arbetsbeskrivningar.
- Arbetsmiljö, ergonomi och hälsa, personlig skyddsutrustning.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel säkerhetsföreskrifter, behörigheter och EU-direktiv.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat grundläggande principer för olika injusteringsmetoder. | Eleven beskriver utförligt grundläggande principer för olika injusteringsmetoder. | Eleven beskriver översiktligt grundläggande principer för olika injusteringsmetoder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor. |
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla och även mer avancerade arbetsuppgifter. | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter. |
Inför arbetsuppgiften gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Inför arbetsuppgiften gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Inför arbetsuppgiften gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. |
Vidare väljer eleven med säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar. | Se Betyget E | Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar. |
Eleven utför arbetsuppgiften med mycket gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför arbetsuppgiften med gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför arbetsuppgiften med visst handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |