Verkstad – spårfordon Kurskod: VEAVER0 Poäng: 100
Kursen verkstad – spårfordon omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Elarbeten såsom losskoppling och anslutning av apparater samt funktionsprovning.
- Mekaniska arbeten, till exempel sammanfogning.
- Demontering och montering av elektriska och mekaniska installationer.
- Pressverktyg för olika kontakttyper som används inom yrkesområdet.
- Handverktyg och utrustning som används i verkstadsarbete och tillhörande instruktioner och manualer.
- Enklare ritningar med måttsättning och scheman.
- Effektiv arbetsmiljö med exempel på metoder som tillämpas för struktur och ordning på arbetsplatser.
- Riskbedömning och elsäkerhet för personer och egendom.
- Ergonomiskt arbetssätt för att förebygga ohälsa och olycksfall.
- Arbeta efter instruktioner och kommunicera med relevanta uttryck och begrepp.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare mindre omfattande verkstadsarbete inom elarbete och mekanik. | Eleven utför i samråd med handledare mindre omfattande verkstadsarbete inom elarbete och mekanik. |
I arbetet väljer eleven med säkerhet samt använder med mycket gott handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta men även nya situationer. | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet samt använder med gott handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta och delvis nya situationer. | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet och använder med visst handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta situationer. |
Resultatet av elevens arbete är gott utifrån givna kvalitets- och funktionskrav. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | Se Betyget E | Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. |
Eleven gör inför arbetet en noggrann och utförlig planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften. | Eleven gör inför arbetet en noggrann planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften. | Eleven gör inför arbetet en enkel planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften och hur dessa påverkat kvalitet och resultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften och hur dessa påverkat kvalitet och resultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften och hur dessa påverkat kvalitet och resultat. |
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med enkla omdömen den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över individens, gruppens och den samlade insatsens betydelse för arbetet. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över individens, gruppens och den samlade insatsens betydelse för arbetet. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över individens, gruppens och den samlade insatsens betydelse för arbetet. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen. |
Eleven redogör på ett gott sätt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser och redogör utförligt och nyanserat för ämnesinnehållets betydelse för ett optimalt verkstadsarbete. | Eleven redogör på ett tillfredsställande sätt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser och redogör utförligt för ämnesinnehållets betydelse för ett optimalt verkstadsarbete. | Eleven redogör på ett tillfredsställande sätt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser och redogör översiktligt för ämnesinnehållets betydelse för ett optimalt verkstadsarbete. |
Eleven använder med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |