Fiskodling 2 Kurskod: VANFIS02 Poäng: 200
Kursen fiskodling 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom fiskodling.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
- Planering, genomförande och uppföljning av skötsel av en fiskodling.
- Ekonomiska beräkningar och kalkyler för en fiskodling.
- Bedömning av produktkvalitet.
- Planering och genomförande av arbetsuppgifter i samband med slakt.
- Skötsel, service och underhåll av utrustning och redskap.
- Arbetsrutiner vid förebyggande hälsovård och för att upptäcka ohälsa inom aktuell produktion.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med fiskodling.
- Lagar och andra bestämmelser som rör odling i vatten: lagstiftning som rör fiskodling och lagstiftning för småskalig livsmedelshantering.
- Arbetsgången med ett tillståndsärende för fiskodling.
Biologisk grund
- Förutsättningar och krav på odlingsplats, vattenkvalitet och miljöhänsyn.
- Foder, utfodring och näringstillgång samt fodrets påverkan på tillväxt och kvalitet.
- Förebyggande hälsovård, vanliga sjukdomar och behandlingsmetoder.
- Fisk som livsmedel och de krav som gäller för den fisk som går till konsumtion.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven upprättar en genomarbetad skötselplan för en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. | Eleven upprättar en genomarbetad skötselplan för en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. | Eleven upprättar en enkel skötselplan för en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. |
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat de skötselåtgärder och arbetsrutiner som ingår. | I planen beskriver eleven utförligt de skötselåtgärder och arbetsrutiner som ingår. | I planen beskriver eleven översiktligt de skötselåtgärder och arbetsrutiner som ingår. |
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl med beräkningar för fiskodlingen. | Planen innehåller en ekonomisk kalkyl med beräkningar för fiskodlingen. | Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl med beräkningar för fiskodlingen. |
Se Betyget C | Eleven bedömer efter samråd med handledare hur skötselarbetet ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. | Eleven bedömer i samråd med handledare hur skötselarbetet ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. |
Se Betyget C | Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare skötselarbete i en fiskodling med aktuell teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare skötselarbete i en fiskodling med aktuell teknisk utrustning. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förutsättningar och krav för en fiskodling. | Eleven redogör utförligt för förutsättningar och krav för en fiskodling. | Eleven redogör översiktligt för förutsättningar och krav för en fiskodling. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för fiskens tillväxt och utveckling i en fiskodling samt för hur näringstillgång och hälsa påverkar tillväxt och utveckling. | Eleven redogör också utförligt för fiskens tillväxt och utveckling i en fiskodling samt för hur näringstillgång och hälsa påverkar tillväxt och utveckling. | Eleven redogör också översiktligt för fiskens tillväxt och utveckling i en fiskodling samt för hur näringstillgång och hälsa påverkar tillväxt och utveckling. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsgången i samband med tillståndsgivning. | Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsgången i samband med tillståndsgivning. | Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsgången i samband med tillståndsgivning. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |