Vattenkraftstationer Kurskod: VAEVAN0 Poäng: 100
Kursen vattenkraftstationer omfattar punkterna 1, 6 och 8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Vattenkraftstationers uppbyggnad, vilka faktorer som styr en vattenkraftstations utformning samt vattenkraftstationens funktion avseende energiomvandling till elkraftproduktion.
- Vattenkraftstationers huvudkomponenter, till exempel vattenmagasin, dammar, vattenvägar, turbiner, generatorer, transformatorer och ställverk.
- Kraftöverföringssystemets uppbyggnad och funktion.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. | Eleven beskriver utförligt vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. | Eleven beskriver översiktligt vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. |
I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta fysikaliska principer. | I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta fysikaliska principer. | I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta fysikaliska principer. |
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt komplext arbete i en vattenkraftstation. | Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt arbete i en vattenkraftstation. | Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt enkelt arbete i en vattenkraftstation. |
I arbetet använder eleven med säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt. |
Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra för att lösa arbetsuppgiften samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra för att lösa arbetsuppgiften samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra för att lösa arbetsuppgiften samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen. |
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |