Utställningsdesign 1 Kurskod: UTSUTS01 Poäng: 100
Kursen utställningsdesign 1 omfattar punkterna 1–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1, 3 och 5. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Arbete med butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Metoder för analys av olika budskap och för att föra ut dem till olika målgrupper.
- Framställning av idéer med hjälp av skissmetoder och två- och tredimensionella modeller.
- Två- och tredimensionellt skapande.
- Matchning och koordinering.
- Färglära och olika textframställningar.
- Digital teknik och teknisk utrustning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event. |
I arbetet tar eleven med säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas. | I arbetet tar eleven med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas. | I arbetet tar eleven med viss säkerhet fram enkla idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas. |
Se Betyget C | Eleven presenterar dem med hjälp av skisser och två- och tredimensionella modeller. | Eleven presenterar dem med hjälp av skisser och enkla två- och tredimensionella modeller. |
Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av god teknisk och estetisk kvalitet. | Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet. | Eleven realiserar i samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet. |
I arbetet matchar och koordinerar eleven med säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier. | Se Betyget E | I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier. |
Se Betyget C | Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning och textframställning. | Dessutom arbetar eleven i samråd med handledare med färgsättning och textframställning. |
I arbetet använder eleven med säkerhet digital teknik och teknisk utrustning. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet digital teknik och teknisk utrustning. |
Vid behov gör eleven anpassningar under arbetets gång. | - | - |
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser. | När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser. | När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser. |
Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet och ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet. | Dessutom motiverar eleven med enkla omdömen de val som har gjorts under arbetet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |