Tillverkningsunderlag 2 Kurskod: TILTIL02 Poäng: 100
Kursen tillverkningsunderlag 2 omfattar punkterna 3–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Tolkning av mönster- och ritningsunderlag.
- Metoder för framställning av mönster eller ritningar med hjälp av datorteknik.
- Metoder för beredning av tillverkningsritningar.
- Specifika beteckningar för datorframställning av mönster eller ritningar.
- Informationssökning i relevanta källor.
- Material- och produktionsstyrningssystem, hur de fungerar och deras betydelse för produktionen.
- Termer och begrepp som är relevanta för teknikområdet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven tolkar i sitt arbete med säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar efter samråd med handledare arbetet utifrån dem. | Eleven tolkar i sitt arbete med viss säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar efter samråd med handledare arbetet utifrån dem. | Eleven tolkar i sitt arbete med viss säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar i samråd med handledare arbetet utifrån dem. |
Se Betyget C | Dessutom framställer eleven med noggrannhet och efter samråd med handledare mönster eller ritningar både manuellt och med datorteknik i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer. | Dessutom framställer eleven med noggrannhet och i samråd med handledare mönster eller ritningar både manuellt och med datorteknik i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Elevens mönster eller ritningar är av god kvalitet. | Se Betyget E | Elevens mönster eller ritningar är av tillfredsställande kvalitet. |
Se Betyget C | I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven efter samråd med handledare metoder, utrustning och datorprogram som passar för uppgiften. | I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven i samråd med handledare metoder, utrustning och datorprogram som passar för uppgiften. |
Dessutom söker eleven med säkerhet information från relevanta källor. | Se Betyget E | Dessutom söker eleven med viss säkerhet information från relevanta källor. |
Eleven hanterar verktyg, utrustning, och datorprogram med säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen. | Se Betyget E | Eleven hanterar verktyg, utrustning, och datorprogram med viss säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem i samråd med handledare. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den teknik, de metoder och de datorprogram som använts för arbetsuppgiften. | Eleven redogör utförligt för den teknik, de metoder och de datorprogram som använts för arbetsuppgiften. | Eleven redogör översiktligt för den teknik, de metoder och de datorprogram som använts för arbetsuppgiften. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för använda beteckningar. | Eleven redogör även utförligt för använda beteckningar. | Eleven redogör även översiktligt för använda beteckningar. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för hur material- och produktionsstyrningsprogram fungerar samt för deras betydelse för produktionen. | Vidare redogör eleven utförligt för hur material- och produktionsstyrningsprogram fungerar samt för deras betydelse för produktionen. | Vidare redogör eleven översiktligt för hur material- och produktionsstyrningsprogram fungerar samt för deras betydelse för produktionen. |
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |