Projektering el 2 Kurskod: TEYPRO02 Poäng: 100
Kursen projektering el 2 omfattar punkterna 1, 3, 4, 7 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Projektledarrollen i samband med projektering.
- Abonnentanläggningar för såväl utom- som inomhusbruk.
- Tillfälliga elanläggningar.
- Datorstödda tillämpningar anpassade för elområdet, till exempel belysning och ledningsdimensionering.
- Framställning av arbetsorder för montör.
- Framställning av ritningar och scheman.
- Dimensionering av ledningssystem och skydd.
- Regelverk och standarder för specifika miljöer, till exempel våtrum och industri och dess tillämpning i arbetet med planering, projektering, konstruktion och dokumentation.
- Handböcker för utförande av installationer och dess koppling till regelverk och standarder.
- Besiktningar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för projektledarens roll i såväl konsult- som installationsbranschen. | Eleven redogör utförligt för projektledarens roll i såväl konsult- som installationsbranschen. | Eleven redogör översiktligt för projektledarens roll i såväl konsult- som installationsbranschen. |
Se Betyget C | Eleven planerar, projekterar och konstruerar tekniska system med datorstöd och efter samråd med handledare. | Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar tekniska system med datorstöd och i samråd med handledare. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar och underlag. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur ledningssystem och skydd dimensioneras och anpassas. | Eleven redogör utförligt för hur ledningssystem och skydd dimensioneras och anpassas. | Eleven redogör översiktligt för hur ledningssystem och skydd dimensioneras och anpassas. |
Eleven utför med mycket gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med visst handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Dessutom använder eleven med säkerhet datorbaserade tillämpningar. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade tillämpningar. |
Se Betyget C | Eventuella problem som uppkommer under arbetet åtgärdar eleven efter samråd med handledare. | Eventuella problem som uppkommer under arbetet åtgärdar eleven i samråd med handledare. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocessen, resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen. | Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen. | Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |