Komponenter och system el Kurskod: TEYKOM0 Poäng: 100
Kursen komponenter och system el omfattar punkterna 4–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Teleinstallationer för till exempel drift och övervakning, passagekontroll och datanät.
- Kommuniserande system, till exempel dator- och medienät, telefoni och trådlös kommunikation.
- Komponent och materialkunskap, även kopplat till olika installationsmiljöer.
- Montering av elmateriel inklusive förläggning och anslutning av ledningar.
- Kopplingsutrustningar, apparatskåp och enklare styrutrustning.
- Egenkontroller och idrifttagning.
- Arbete med värmekamera.
- Elscheman av olika typer med komponenters funktion och symbol.
- Ritningskonstruktion.
- Belysningsanläggningar, värmekabelsystem, smarta hem och solcellsanläggningar.
- Elmotorer med enklare tillhörande startutrustningar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komponentkategorier inom elbranschens olika verksamhetsområden. | Eleven redogör utförligt för olika komponentkategorier inom elbranschens olika verksamhetsområden. | Eleven redogör översiktligt för olika komponentkategorier inom elbranschens olika verksamhetsområden. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. | Dessutom redogör eleven utförligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. | Dessutom redogör eleven översiktligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. |
Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med säkerhet tillämpliga storheter. | Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter. | Eleven väljer i samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. | Eleven redogör utförligt för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. | Eleven redogör översiktligt för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. |
Eleven framställer med datorhjälp ritningar och scheman. | Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman. | Eleven framställer med datorhjälp och i samråd med handledare ritningar och scheman. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg. |
Se Betyget C | Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. | Eleven tolkar och använder i samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg och metoder. | Inför arbetet väljer eleven lämpliga verktyg. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |