Svenskt teckenspråk för hörande 5 Kurskod: SVTSVT05 Poäng: 100
Kursen svenskt teckenspråk för hörande 5 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning samt samhälls- och arbetsliv; aktuella områden; händelser och händelseförlopp; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; relationer och etiska frågor.
- Värderingar och attityder kopplade till döva, dövblinda, hörselskadade och andra teckenspråkiga personer. Sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang där teckenspråk används även internationellt.
Reception
- Svenskt teckenspråk, även med viss social färgning, och teckenspråkiga texter, som är instruerande, berättande, sammanfattande, förklarande, diskuterande, rapporterande och argumenterande, även via medier.
- Sammanhängande teckenspråk och samtal av olika slag, till exempel intervjuer.
- Skönlitteratur och annan fiktion.
- Sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel manualer, populärvetenskapliga texter och reportage.
- Strategier för att jämföra svenska eller annat modersmål med svenskt teckenspråk.
- Olika sätt att söka, välja och kritiskt granska teckenspråkiga texter.
- Hur språkliga komponenter i framställningar skapar struktur och sammanhang och tydliggör bland annat inledning, orsakssammanhang, tids- och rumsaspekter.
Produktion och interaktion
- Produktion och interaktion av olika slag, även i mer formella sammanhang, där eleverna instruerar, berättar, sammanfattar, förklarar, kommenterar, värderar, motiverar sina åsikter, diskuterar och argumenterar.
- Strategier för att bidra till och aktivt medverka i diskussioner med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
- Bearbetning av egna och andras framställningar för att variera, tydliggöra och precisera dem samt för att skapa struktur och anpassa dem till syftet och situationen. I detta ingår användning av språkliga komponenter som tydliggör orsakssammanhang och tids- och rumsaspekter.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven förstår såväl helhet som detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i varierande tempo och i tydligt formulerade teckenspråkiga texter, i olika genrer. | Eleven förstår huvudsakligt innehåll och uppfattar väsentliga detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i varierande tempo och i tydligt formulerade teckenspråkiga texter, i olika genrer. | Eleven förstår huvudsakligt innehåll och uppfattar tydliga detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i varierande tempo och i tydligt formulerade teckenspråkiga texter, i olika genrer. |
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Eleven väljer och använder med säkerhet strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i sin reception. | Se Betyget E | Eleven väljer och använder med viss säkerhet strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i sin reception. |
Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier och använder på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I framställningar i olika genrer formulerar sig eleven varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. | I framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt, sammanhängande och relativt strukturerat. | I framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. |
Se Betyget C | Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. |
Eleven bearbetar, och gör välgrundade och nyanserade förbättringar av, egna framställningar. | Eleven bearbetar, och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar. | Eleven bearbetar, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar. |
I interaktion i olika, även mer formella, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation. | I interaktion i olika, även mer formella, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | I interaktion i olika, även mer formella, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. |
Dessutom väljer och använder eleven väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. | Dessutom väljer och använder eleven och fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |