Svenskt teckenspråk för hörande 3 Kurskod: SVTSVT03 Poäng: 100
Kursen svenskt teckenspråk för hörande 3 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Kända ämnesområden; vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och aktuella händelser; åsikter, känslor och erfarenheter.
- Dövas tvåspråkighetssituation och teckenspråks förhållande till tal- och skriftspråk i olika situationer.
Reception
- Tydligt svenskt teckenspråk och teckenspråkiga texter, som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, även via film och andra medier.
- Samtal och sammanhängande teckenspråk, till exempel dialoger och intervjuer.
- Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form.
- Enkel sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel nyheter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och betydelsebärande enheter för att förstå sammanhang samt för att anpassa avläsning till framställningens form, innehåll och syfte.
- Olika sätt att söka, välja och värdera innehållet i teckenspråkiga texter.
- Språkliga företeelser, till exempel satsbyggnad och fasta orala komponenter samt icke-manuella signaler och annan grammatisk struktur, i det språk eleverna möter.
- Variation av svenskt teckenspråk för olika syften och i olika sammanhang.
Produktion och interaktion
- Instruktioner, berättelser och beskrivningar på sammanhängande teckenspråk. Diskussioner, samtal och textproduktion för kontakt och kommunikation i olika situationer.
- Strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar och förklaringar.
- Strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel genom att ta initiativ till interaktion, återkoppling och turtagning.
- Språklig säkerhet när det gäller till exempel bokstavering, teckenbildning, fasta orala komponenter, icke-manuella signaler och grammatiska strukturer, mot tydlighet, variation och anpassning till syfte, mottagare och situation.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven förstår såväl helhet som detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i lugnt tempo samt i enkla teckenspråkiga texter om kända ämnen. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i lugnt tempo samt i enkla teckenspråkiga texter om kända ämnen. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i lugnt tempo samt i enkla teckenspråkiga texter om kända ämnen. |
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Se Betyget C | För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier i sin avläsning. | För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven någon strategi i sin avläsning. |
Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier, samt använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I framställningar av olika slag formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt sammanhängande. | I framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. |
Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | - | - |
För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar. | Se Betyget E | För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar. |
I interaktion uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | I interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt. |
Dessutom väljer och använder eleven väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. | Dessutom väljer och använder eleven fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven diskuterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |