Service och reparationsarbete Kurskod: SUPSER0 Poäng: 100
Kursen service och reparationsarbete omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Arbetsplatsens dagliga rutiner och organisation.
- Service och reparation på mobiltelefoner, elektroniska apparater och datorsystem.
- Serviceinriktat uppträdande och kommunikation vid kundkontakter.
- Instruktion till användare i hur man handhar apparater.
- Serviceblanketter och dokument.
- Datorprogram för servicearbete.
- Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer både på svenska och på engelska.
- Systematisk felsökning och reparation.
- Reservdelshantering och beställningsrutiner.
- Företagandets villkor och möjligheter.
- Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
- Branschkrav och metoder för återvinning.
- Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsplatsens organisation samt för rutiner och logistik kring hantering av olika serviceobjekt. | Eleven redogör utförligt för arbetsplatsens organisation samt för rutiner och logistik kring hantering av olika serviceobjekt. | Eleven redogör översiktligt för arbetsplatsens organisation samt för rutiner och logistik kring hantering av olika serviceobjekt. |
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare service och reparationer som på ett gott sätt uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet. | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare service och reparationer som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet. | Eleven planerar och utför i samråd med handledare service och reparationer som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på säkerhet och kvalitet. |
I kontakter med kunder uppträder eleven korrekt och serviceinriktat samt kommunicerar med säkerhet med kunder på ett för situationen anpassat sätt. | Se Betyget E | I kontakter med kunder uppträder eleven korrekt och serviceinriktat samt kommunicerar med viss säkerhet med kunder på ett för situationen anpassat sätt. |
I kommunikationen ger eleven en utförlig och nyanserad information om hanteringen av inlämnade serviceobjekt. | I kommunikationen ger eleven en utförlig information om hanteringen av inlämnade serviceobjekt. | I kommunikationen ger eleven en översiktlig information om hanteringen av inlämnade serviceobjekt. |
Eleven arbetar systematiskt, använder apparaternas servicedokumentation med säkerhet samt hanterar och vårdar på ett säkert sätt och med mycket gott handlag apparater och andra serviceobjekt. | Eleven arbetar systematiskt, använder apparaternas servicedokumentation med viss säkerhet samt hanterar och vårdar på ett säkert sätt och med gott handlag apparater och andra serviceobjekt. | Eleven arbetar systematiskt, använder apparaternas servicedokumentation med viss säkerhet samt hanterar och vårdar på ett säkert sätt och med visst handlag apparater och andra serviceobjekt. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur lagar och andra bestämmelser samt miljökrav på återvinning påverkar arbetet och arbetsplatsen. | Eleven redogör utförligt för hur lagar och andra bestämmelser samt miljökrav på återvinning påverkar arbetet och arbetsplatsen. | Eleven redogör översiktligt för hur lagar och andra bestämmelser samt miljökrav på återvinning påverkar arbetet och arbetsplatsen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |