Språk specialisering – retorik 1a Kurskod: SPAXXX01a Poäng: 50
Kursen språk specialisering – retorik 1a omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Muntlig framställning av varierade slag och med olika syften, såväl monologisk framställning inför en grupp som dialogisk.
- Röst, uttal och kroppsspråk som redskap samt olika sätt att skapa kontakt och förtroende. Språkriktighet och variation.
- Olika talsituationer och anpassning när det gäller syfte och språk. Anpassning till målgruppens förförståelse.
- Retorikens praktiska användningsområden. Den retoriska arbetsprocessen som redskap för förberedelser samt som stöd för genomförande av och reflektioner kring muntlig framställning.
- Grundläggande berättartekniska och stilistiska begrepp som behövs för att samtala om och kommentera muntlig framställning.
- Aktivt lyssnande samt konsten att ge respons på ett konstruktivt sätt.
- Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning. Olika sätt att med hjälp av kommunikationsteknik göra muntliga framställningar tillgängliga för andra.
- Yttrandefrihet i relation till etik och upphovsrätt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven genomför med säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften. | Se Betyget E | Eleven genomför med viss säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften. |
I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. | I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat. | I muntliga framställningar formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat. |
Eleven formulerar sig även med flyt och anpassning till syfte, mottagare och situation. | Se Betyget E | Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. |
Se Betyget C | Eleven har god åhörarkontakt. | Eleven har viss åhörarkontakt. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den retoriska arbetsprocessen. | Eleven redogör utförligt för den retoriska arbetsprocessen. | Eleven redogör översiktligt för grunderna i den retoriska arbetsprocessen. |
Eleven kommenterar utförligt och nyanserat förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar. | Eleven kommenterar utförligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar. | Eleven kommenterar översiktligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar. |
Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med säkerhet egna. | Se Betyget E | Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med viss säkerhet egna. |
Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad och nyanserad respons på andras muntliga framställningar. | Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad respons på andras muntliga framställningar. | Med enkla omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger enkel respons på andras muntliga framställningar. |
Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade och nyanserade förbättringar. | Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade förbättringar. | Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför enkla förbättringar. |
Eleven använder med säkerhet och på ett väl integrerat sätt presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. | Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. | Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar översiktligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar. |