Socialt arbete Kurskod: SOCSOI0 Poäng: 200
Kursen socialt arbete omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Innehållet i, bakgrunden till samt framväxten och organisationen av samhällets socialpolitik och socialt arbete.
- Samhällets hantering av sociala frågor och problem.
- Sociala myndigheter och ombudsmän, deras funktioner och roller i samhället.
- Offentliga, frivilliga och privata sociala verksamheter, deras organisationer, innehåll och ideologier samt roller i samhället.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer för sociala verksamheter.
- Bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik inom sociala verksamheter.
- Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av uppgifter och aktiviteter inom sociala verksamheter.
- Yrkesroll och ledarskap.
- Kommunikation, samarbete och samverkan med människor i olika situationer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sociala verksamheter. | Eleven beskriver utförligt sociala verksamheter. | Eleven beskriver översiktligt sociala verksamheter. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur sociala frågor och problem hanteras i samhället. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur sociala frågor och problem hanteras i samhället. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur sociala frågor och problem hanteras i samhället. |
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. |
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande, även avancerade, arbetsuppgifter efter samråd med handledare och på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter efter samråd med handledare och på ett yrkesmässigt sätt. | Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter i samråd med handledare och på ett yrkesmässigt sätt. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Se Betyget E | I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
Se Betyget C | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar utförligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar översiktligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |