Skötsel av utemiljöer Kurskod: SKÖSKÖ0 Poäng: 100
Kursen skötsel av utemiljöer omfattar punkterna 1, 3–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 4.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund och utemiljöns funktion
- Skötselåtgärdernas biologiska påverkan på enskilda växter, gräsytor och planteringsytor samt anpassning av skötselåtgärder efter växternas biologi.
- Utemiljöers funktion för olika brukargrupper och anpassning av skötselåtgärder efter funktion.
Arbetsuppgifter
- Tolkning och upprättande av enkla skötselplaner innehållande beskrivning av arbetsmoment och bedömning av tidsåtgång för olika arbetsmoment.
- Arbete med skötsel av gräsytor, planteringsytor, hårdgjorda ytor samt lekutrustning och parkutrustning, till exempel gräsklippning, beskärning av buskar, häckklippning, ogräsbekämpning och putsning.
- Metoder för ogräsbekämpning, till exempel termisk ogräsbekämpning och marktäckning.
- Hantverksmässiga skötselarbeten, till exempel putsning av rabatter, ogräsrensning och buskbeskärning.
- Kvalitetskrav för utförda arbeten och bedömning av arbetsresultat.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö och säkerhet i samband med skötsel och underhållsarbete. Bedömning av olycksrisker och förebyggande åtgärder för att förhindra olyckor i arbetet.
- Säkerhet vid och säkerhetskontroll av lekplatser.
- Ergonomi i samband med arbete med skötsel och underhåll.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat. | Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat. | Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat växters reaktioner på olika skötselåtgärder. | Dessutom beskriver eleven utförligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder. | Dessutom beskriver eleven översiktligt växters reaktioner på olika skötselåtgärder. |
Se Betyget C | Eleven tolkar efter samråd med handledare skötselplaner. | Eleven tolkar i samråd med handledare skötselplaner. |
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag i den. | Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar utförligt sina förslag i den. | Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar översiktligt sina förslag i den. |
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare skötsel och underhåll av grönytor och andra utemiljöer. | Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare skötsel och underhåll av grönytor och andra utemiljöer. |
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och handredskap. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och handredskap. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer. |
Resultatet av arbetet är gott vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande. |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används vid skötsel av utemiljöer samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används vid skötsel av utemiljöer samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används vid skötsel av utemiljöer samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet. | När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |