Hemsjukvård Kurskod: SJUHEM0 Poäng: 100
Kursen hemsjukvård omfattar punkterna 1 och 3–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder som kan utföras i hemmet.
- Vård i livets slutskede.
- Människors reaktioner i kris och hur de kan hanteras inom vården.
- Etiska frågeställningar i samband med vård i hemmet, till exempel rätten till integritet när hemmet blir en vårdplats.
- Medicintekniska uppgifter som, enligt lagar och andra bestämmelser, inte kräver formell kompetens, till exempel blodprovtagning och sårvård.
- Vårdplanering, dess syfte, innehåll och hur en sådan görs.
- Medicinteknisk och annan utrustning.
- Betydelsen av bemötande, kommunikation och samarbete.
- Rehabilitering, habilitering och egenvård som kan utföras i hemmet.
- System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar då patienten kan vårdas i hemmet. | Eleven beskriver utförligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar då patienten kan vårdas i hemmet. | Eleven beskriver översiktligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar då patienten kan vårdas i hemmet. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för människans reaktioner vid ohälsa och i krissituationer. | Eleven redogör också utförligt för människans reaktioner vid ohälsa och i krissituationer. | Eleven redogör också översiktligt för människans reaktioner vid ohälsa och i krissituationer. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för patienter som vårdas i hemmet samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. | Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för patienter som vårdas i hemmet samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för patienter som vårdas i hemmet samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. |
Se Betyget C | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare egna arbetsinsatser. | Eleven planerar och utför i samråd med handledare egna arbetsinsatser. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter i patientens hem. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter i patientens hem. |
Arbetet utförs med ett gott resultat utifrån gjord vårdplanering. | Se Betyget E | Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat utifrån gjord vårdplanering. |
Vid behov anpassar eleven sitt arbete till ändrade förutsättningar. | - | - |
Se Betyget C | I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. | I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven i samråd med handledare symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Se Betyget C | Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter. | Dessutom använder eleven i samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter. |
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra i nya situationer samt anpassar vid behov sitt bemötande, sin kommunikation och sitt samarbete till ändrade förutsättningar. | Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i nya situationer. | Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i bekanta situationer. |
Dessutom inspirerar och motiverar eleven med säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård. | Se Betyget E | Dessutom inspirerar och motiverar eleven med viss säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
Se Betyget C | Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete. | Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven i samråd med handledare sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |