Servering – specialisering Kurskod: SERSER00S Poäng: 100
Kursen servering – specialisering omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–6. I kursen behandlas fördjupade färdigheter i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Yrkesmässig servering inom valt specialiseringsområde. Området kan avgränsas av en speciell miljö eller ett speciellt sammanhang. Exempel på specialiseringsområden kan vara servering i samband med en speciell upplevelseaktivitet likaväl som vid ceremoniella måltider i samband med större arrangemang.
- Planering och mise en place.
- Metoder, material, redskap och annan utrustning som används vid servering i aktuell miljö.
- Uppdukningar eller motsvarande med eventuella specialbestick för olika typer av menyer i sammanhanget.
- Arbetsorganisation och samverkan inom specialiseringsområdet.
- Bärtekniker och logistik.
- Matsedlar eller motsvarande anpassat till aktuell aktivitet.
- Dryckesservering.
- Gästbemötande och service.
- Kalkylering och prissättning.
- Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser inom området.
- Hygien och ändamålsenlig klädsel.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande. |
Se Betyget C | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften. |
Eleven presenterar och rekommenderar med säkerhet mat och dryck utifrån såväl tillfälle som given meny och dryckeslista samt utför med mycket gott handlag servering av mat och dryck i det aktuella sammanhanget. | Eleven presenterar och rekommenderar med viss säkerhet mat och dryck utifrån såväl tillfälle som given meny och dryckeslista samt utför med gott handlag servering av mat och dryck i det aktuella sammanhanget. | Eleven presenterar och rekommenderar med viss säkerhet mat och dryck utifrån såväl tillfälle som given meny och dryckeslista samt utför med visst handlag servering av mat och dryck i det aktuella sammanhanget. |
Eleven arbetar med säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. | Se Betyget E | Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. |
Se Betyget C | Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt. | Dessutom bemöter eleven gästen och utför i samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt. |
Se Betyget C | Eleven utför också för aktiviteten relevant kalkylering och prissättning efter samråd med handledare. | Eleven utför också för aktiviteten relevant kalkylering och prissättning i samråd med handledare. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |