Frukost och bufféservering Kurskod: SERFRU0 Poäng: 100
Kursen frukost och bufféservering omfattar punkterna 1–2 , 4–5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande innehåll:
- Frukostens betydelse för välbefinnande och prestationsförmåga.
- Frukostvanor i olika länder samt internationella frukostbufféer.
- Metoder, redskap och utrustning som används vid frukost- och bufféservering.
- Planering av innehåll och uppdukning samt arbete och logistik vid bufféer i olika sammanhang.
- Tillagning, beredning och uppläggning av svenska frukosträtter.
- Bärteknik och avdukning samt rationellt arbetssätt.
- Ansvarsfull alkoholservering i samband med bufféarrangemang.
- Planering av rumsservice från beställning till servering.
- Matsalens miljö och atmosfär.
- Livsmedel och råvarukvalitet samt hantering och förvaring med hänsyn till ekonomi, kvalitet och miljö.
- Personlig hygien och ändamålsenlig klädsel.
- Livsmedelshygien och lagar för livsmedelshantering samt egenkontroll.
- Service och bemötande, både det verbala språkets och kroppsspråkets betydelse i mötet med gästen.
- Specialkost med anledning av medicinska, religiösa eller etiska skäl.
- Kommunikation och samverkan mellan olika avdelningar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar efter samråd med handledare bufféer av olika slag. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar i samråd med handledare bufféer av olika slag. |
Se Betyget C | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat frukostbufféer i olika länder. | Eleven beskriver utförligt frukostbufféer i olika länder. | Eleven beskriver översiktligt frukostbufféer i olika länder. |
Eleven beskriver också andra typer av bufféer utförligt och nyanserat. | Eleven beskriver också andra typer av bufféer utförligt. | Eleven beskriver också andra typer av bufféer översiktligt. |
Eleven utför med mycket gott handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang. | Eleven utför med gott handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang. | Eleven utför med visst handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. |
Se Betyget C | Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt. | Dessutom bemöter eleven gästen och utför i samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |