Samiskt hantverk 2 Kurskod: SAISAM02S Poäng: 100
Kursen samiskt hantverk 2 omfattar punkterna 2–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2, 4 och 7–9. I kursen befästs grundkunskaperna i valt hantverksområde.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kreativt och metodiskt tänkande i samiskt hantverk.
- Beskrivning, hantering och kvalitetsbedömning av materialet redan vid materialinsamlingen.
- Materialets uppbyggnad och tillväxt.
- Färgers, formers och proportioners betydelse vid planering av produkter.
- Ekonomiska beräkningar samt bedömning av produktens kvalitet och estetiska värde.
- Traditionella samiska måttenheter samt internationella måttenheter och standarder.
- Beskrivning och dokumentation av idéer och arbetsprocesser med hjälp av fackspråk och samisk terminologi.
- Hantering, underhåll och skötsel av maskiner och verktyg enligt säkerhetsföreskrifter.
- Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt och hur man använder skyddsutrustning.
- Arbete med hänsyn till miljön, till exempel återvinning och källsortering.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete. | Eleven tolkar i samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete. |
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet. | Se Betyget E | Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet. |
Se Betyget C | Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. | I samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till ekonomi och miljö. | Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö. | Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö. |
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar och gör med säkerhet avancerade beräkningar. | I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar. | I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger enkla förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet enkla beräkningar. |
Eleven använder efter samråd med handledare och med säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet. | Eleven använder efter samråd med handledare och med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget. | Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget. |
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag. | I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag. | I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer. | Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen. | Eleven beskriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen. | Eleven beskriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsprocessen. | Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen. | Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen. |
I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi. | Se Betyget E | I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi. |
Se Betyget C | Eleven hanterar och vårdar efter samråd med handledare material, verktyg och maskiner på ett riktigt och säkert sätt. | Eleven hanterar och vårdar i samråd med handledare material, verktyg och maskiner på ett riktigt och säkert sätt. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. |
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med nyanserade omdömen samt ger välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsmiljön och hur hon eller han själv kan bidra till dessa. | Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med enkla omdömen samt ger välgrundade förslag på förbättringar av arbetsmiljön. | - |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |