Ridning och körning Kurskod: RINRID0 Poäng: 200
Kursen ridning och körning omfattar punkterna 1–3 och 5–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 6 och 7.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Hästars gångarter, renhet och takt med variationer av tempo.
- Hästars gångarter på körplan och motionsslinga.
- Sjukdomar och skador hos hästar i samband med ridning och körning.
- Visitering av hästar med blick och hand.
- Hantering och träning av hästar i samband med ridning och körning.
- Ridning och körning av hästar med utgångspunkt från rid- och körlärans riktlinjer.
- Ridning av skolad häst på ridbana samt i skog och mark.
- Ryttarens sits med balans, stadga och följsamhet genom inverkan av vikt-, skänkel- och tygelhjälp.
- Körning av skolad häst på bana samt i skog och mark.
- Kuskens följsamhet och inverkan på hästen.
- Motions- och konkörning av skolad häst.
- Visning vid hand av skolad häst.
- Användning och skötsel av utrustning i samband med ridning och körning.
- Val av klädsel och personlig utrustning för olika situationer.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med hästar.
- Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
- Bestämmelser om ridning och körning på väg samt i skog och mark.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för rid- och körlärarens riktlinjer samt för hästars olika gångarter. | Eleven redogör utförligt för rid- och körlärarens riktlinjer samt för hästars olika gångarter. | Eleven redogör översiktligt för rid- och körlärarens riktlinjer samt för hästars olika gångarter. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur ryttarens respektive kuskens val av arbetsmetod och teknik påverkar hästens arbetsvilja och prestation. | Eleven redogör också utförligt för hur ryttarens respektive kuskens val av arbetsmetod och teknik påverkar hästens arbetsvilja och prestation. | Eleven redogör också översiktligt för hur ryttarens respektive kuskens val av arbetsmetod och teknik påverkar hästens arbetsvilja och prestation. |
I redogörelsen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om sambandet mellan hästens talang och förmåga samt träningsmetoderna. | I redogörelsen drar eleven välgrundade slutsatser om sambandet mellan hästens talang och förmåga samt träningsmetoderna. | I redogörelsen drar eleven enkla slutsatser om sambandet mellan hästens talang och förmåga samt träningsmetoderna. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanliga skador hos hästar i samband med ridning och körning samt hur skadorna kan förebyggas. | Dessutom redogör eleven utförligt för vanliga skador hos hästar i samband med ridning och körning samt hur skadorna kan förebyggas. | Dessutom redogör eleven översiktligt för vanliga skador hos hästar i samband med ridning och körning samt hur skadorna kan förebyggas. |
Eleven visiterar, rider och kör efter samråd med handledare skolade hästar enligt given instruktion och med ett gott resultat. | Eleven visiterar, rider och kör efter samråd med handledare skolade hästar enligt given instruktion och med ett tillfredsställande resultat. | Eleven visiterar, rider och kör i samråd med handledare skolade hästar enligt given instruktion och med ett tillfredsställande resultat. |
Se Betyget C | I ridningen och körningen hanterar eleven efter samråd med handledare hästarna med deras välbefinnande i fokus. | I ridningen och körningen hanterar eleven i samråd med handledare hästarna med deras välbefinnande i fokus. |
Se Betyget C | Dessutom väljer eleven efter samråd med handledare lämplig utrustning för häst, ryttare och kusk. | Dessutom väljer eleven i samråd med handledare lämplig utrustning för häst, ryttare och kusk. |
Se Betyget C | Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning. | Eleven sköter och vårdar i samråd med handledare aktuell utrustning. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning och körning. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |