Personbilar – kraftöverföring Kurskod: REPPES0 Poäng: 100
Kursen personbilar – kraftöverföring omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika kraftöverföringar, deras uppbyggnad, komponenter och manöversystem.
- Automatväxellådor och manuella växellådor, deras grundkonstruktion och funktion samt deras olika komponenter och kringutrustning, bland annat DSG-, DCT- och manuella växellådor.
- Metoder och utrustning för samt genomförande av funktionskontroll och felsökning av olika kraftöverföringar, deras komponenter och kringutrustningar.
- Metoder och utrustning för samt genomförande av demontering, reparationer och efterkontroll av olika huvudkomponenter, bland annat koppling, drivknutar, lager och tätningar.
- Användning av specialverktyg, verktyg och utrustning på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
- Fordonstillverkares anvisningar och krav samt scheman och övrig teknisk information på svenska och engelska.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Yrkesmässigt språk, kommunikation och målgruppsanpassning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilars och lätta transportfordons kraftöverföringar samt deras manöversystem. | Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilars och lätta transportfordons kraftöverföringar samt deras manöversystem. | Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilars och lätta transportfordons kraftöverföringar samt deras manöversystem. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktionen av olika automatväxellådor och manuella växellådor samt deras kringutrustning. | Eleven beskriver även utförligt funktionsprinciper för och konstruktionen av olika automatväxellådor och manuella växellådor samt deras kringutrustning. | Eleven beskriver även översiktligt funktionsprinciper för och konstruktionen av olika automatväxellådor och manuella växellådor samt deras kringutrustning. |
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av kraftöverföringar, deras olika komponenter och system i personbilar och lätta transportfordon. | Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av kraftöverföringar, deras olika komponenter och system i personbilar och lätta transportfordon. | Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av kraftöverföringar, deras olika komponenter och system i personbilar och lätta transportfordon. |
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver. | Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver. | Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver. |
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. |
Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav. |
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk. | Se Betyget E | När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |