Processreglering Kurskod: PROPRE0 Poäng: 100
Kursen processreglering omfattar punkterna 1–2, 5 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2 och 5.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Processreglering med distribuerade styrsystem.
- Kontinuerlig och diskontinuerlig reglering med tidsproportionell utgång.
- Reglering av flerkapacitiva processer.
- Sammansatta reglersystem med framkoppling, internt och externt börvärde samt kvot- och kaskadreglering.
- Multivariabla regleringar.
- Parameterstyrning och adaptiv parameteruppdatering.
- Reglering med oskarp logik (fuzzy logic).
- Störningar i reglerprocessen, innefattande störtendenskompensering.
- Laborativa konfigureringar av kontrollerande enheter och processanläggningar med optimeringsmetoder för process och parametrar.
- Tolkning av anläggningsteknisk dokumentation, till exempel processcheman, plintscheman, tabeller, datablad, manualer och certifikat.
- Dokumentation, till exempel regulatorinställningar.
- Signalmätmetoder på automatiserade processanläggningar i drift.
- Säkerhets-, energiförbruknings- och miljöaspekter vid processreglering, inklusive riskanalys, energioptimering och minimering av kemiska föroreningar.
- Standarder och föreskrifter inom området, till exempel ATEX-direktiven.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer för distribuerade styrsystem och olika reglertekniska systemlösningar. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer för distribuerade styrsystem och olika reglertekniska systemlösningar. | Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer för distribuerade styrsystem och olika reglertekniska systemlösningar. |
Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar i olika reglertekniska processer med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. | Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar i olika reglertekniska processer med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. | Eleven utför i samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar i olika reglertekniska processer med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. |
I arbetet hanterar och vårdar eleven med mycket gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. | I arbetet hanterar och vårdar eleven med gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. | I arbetet hanterar och vårdar eleven med visst handlag material, verktyg och övrig utrustning. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt. | Eleven beskriver utförligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt. | Eleven beskriver översiktligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt. |
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |